Jak prawidłowo napisać FAQ?
Zakładka z sekcją FAQ jest coraz popularniejsza na stronach internetowych, a niektórzy twierdzą, że jej obecność aktualnie jest wręcz obowiązkowa. Z tego powodu warto przyjrzeć się bliżej FAQ i dowiedzieć się, jak go prawidłowo stworzyć. O tym w poniższym artykule.
Czym jest FAQ i dlaczego warto go posiadać?
Zakładka FAQ (ang. Frequently aksed questions) zawiera odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Użytkownicy odwiedzają ją, aby rozwiać swoje wątpliwości oraz poszukać interesujących ich informacji.
Z tego powodu sekcja ta jest idealnym rozwiązaniem zarówno dla klientów, jak i dla właściciela strony, który nie musi co chwila odpowiadać na te same pytania. Natomiast klienci w łatwy sposób mogą odnaleźć odpowiedzi na nartujące ich zagadnienia, bez konieczności kontaktowania się ze sprzedawcą.
To wszystko sprawia, że dzięki posiadaniu sekcji FAQ na swojej stronie, właściciel zwiększa jej zaufanie, a tym samym prawdopodobieństwo sprzedaży swoich produktów lub usług.
Jak stworzyć prawidłowe FAQ?
Na samym początku należy przygotować i wybrać najistotniejsze pytania, na które będą znajdować się odpowiedzi. Aby tego dokonać, należy przeprowadzić dokładną analizę, która wskaże o co tak naprawdę pytają internauci. Posiłkować się możesz np.:
- zapytaniami, które dostajesz na maila lub komunikatory,
- wskazówkami od handlowców lub innych pracowników, którzy mają kontakt z klientem,
- informacjami jakie pojawiają się na forach i mediach społecznościowych,
- FAQ zamieszczonymi na stronach konkurencji,
- narzędziami takimi jak Google Keyword Planner, dzięki którymi sprawdzisz jakie zapytania użytkownicy wpisują w okno wyszukiwarki.
Jeśli masz już dobrane odpowiednie pytania, musisz napisać do nich odpowiedzi. Tu warto się kierować regułą, że im krócej i prościej, tym lepiej. Postaw się na miejscu klienta, który niekoniecznie musi mieć specjalistyczną wiedzę i formułuj odpowiedzi, które sam chciałbyś usłyszeć. Ma być sensownie i na temat, bez zbędnych rozwinięć.
Celem FAQ jest uzyskanie dokładnej informacji. Tak więc w tej sekcji warto zrezygnować z treści marketingowych czy banerów z reklamami. Takie dodatki mogą odwrócić uwagę od tego co najważniejsze.
Po stworzeniu pytań i odpowiedzi do swojego FAQ, umieść je w sposób przejrzysty. Jeśli pytań zebrała się spora ilość, warto podzielić je na tematy np. zakupy, płatność, reklamacja itp. Po kliknięciu w dany temat, wyskoczą pytania związane tylko z tą kwestią. Dla użytkownika takie coś będzie zdecydowanie czytelniejsze, niż szukanie odpowiedzi wśród kilkudziesięciu innych porozrzucanych tematycznie.
A co w przypadku, gdy internauta nie odnajdzie odpowiedzi na nurtujące go pytanie? To też powinieneś mieć na uwadze i przewidzieć taką sytuację. Najlepszym rozwiązaniem jest wstawienie pod pytaniami i odpowiedziami formularza, który umożliwi bezpośrednie zapytanie o problem. Użytkownik otrzyma odpowiedź, a Ty zyskasz kolejne pytanie, o które z czasem możesz rozbudować swoje FAQ. I to jest właśnie kolejna istotna rzecz, raz napisane FAQ, nie powinno oznaczać końca prac nad nim. Należy w dalszym ciągu analizować stronę i gdy zajdzie taka potrzeba, dokonywać zmian.
Prawidłowo stworzona zakładka z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania jest bardzo wartościowym narzędziem. Dzięki niej zaoszczędzisz czas, który musiałbyś poświęcić Ty lub Twoi pracownicy na odpisywanie klientom, a także wspomożesz pozycjonowanie. Jeśli zdecydujesz się na stworzenie sekcji FAQ, potraktuj to zadanie poważnie i nie lekceważ go. Opłaci się!