SCROLL

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Jak poprawić sprzedaż w sklepie internetowym? To pytanie często nurtuje właścicieli tychże sklepów. Odpowiedź brzmi: dzięki pozycjonowaniu. Jest to jedno z podstawowych źródeł pozyskiwania klientów. Z tego artykułu dowiesz się co wpływa na wyniki w wyszukiwarce Google, a także o czym warto pamiętać przy działaniach SEO i jaki jest jego koszt.

Zasady działania Google

Pierwszą rzeczą o której powinieneś wiedzieć to fakt, że Google nie działa w czasie rzeczywistym. W momencie, gdy dana fraza wpisywana jest do wyszukiwarki, wszystkie wyniki i kolejność jest już przez nią wcześniej przygotowana. Jeśli Twój sklep internetowy ma się pokazać w wynikach wyszukiwania, muszą być spełnione trzy warunki:

  • Google musi wiedzieć o istnieniu sklepu
  • Struktura kategorii produktów czy filtrów musi być zrozumiała dla robotów
  • Strona musi być zaufana dla Google

Dwa pierwsze aspekty łatwo spełnić dzięki odpowiedniej optymalizacji SEO. Pomoże ona w poznaniu oraz nawigowaniu robotów Google po stronie sklepu. Trudniejszą częścią jest zbudowanie zaufania. Aby strona wg Google była wartościowa dla osoby wyszukującej produkt, należy poświęcić sporo czasu na działania SEO. Ale w końcowym rozrachunku Twój sklep będzie cieszył się większym zaufaniem niż sklepy konkurencyjne.

Wpływ na kolejność wyników wyszukiwania

Czynników, które wpływają na miejsce w wynikach wyszukiwania jest wiele. My zajmiemy się kilkoma najważniejszymi.

Treść strony

Google analizuje, czy dana strona lub podstrona będzie odpowiednia dla danego zapytania. Przykładowo, jeśli zapytaniem będzie fraza „suknia ślubna z długim rękawem” to najwyżej w wynikach wyszukiwania będą sklepy mające taki asortyment. Dlatego tak ważne jest szczegółowe opisywanie produktów i kategorii. Ale treść to nie tylko tekst znajdujący się na podstronie. Jest nią również tytuł oraz krótki opis. To one pojawią się jako wynik wyszukiwania i będą linkiem do podstrony z produktem.

Struktura strony

Wracając do przykładu frazy z suknią ślubną, możemy zauważyć, że podobnych wyszukiwań może być sporo. Ktoś może szukać sukni z krótkim rękawem albo w kolorze różu itp. Roboty Google muszą wtedy wejść na każdą podstronę i dodać ją do swojego indeksu. Aby tak się stało, adresy podstron powinny być ułożone w logiczną strukturę. Jak taka struktura powinna wyglądać? To już zależy od rodzaju sklepu. Ogólnie warto kierować się zasadą, im większy sklep tym bardziej logiczne rozmieszczenie elementów. Jeśli Google „zrozumie” strukturę sklepu oraz asortymentu, wtedy każdy z tych elementów struktury będzie miał szanse na wysokie miejsce w wyszukiwarce.

Aspekty techniczne

Elementy techniczne takie jak: optymalizacja grafik, szybkość strony czy dane strukturalne będą ważne pod warunkiem, że roboty Google przeanalizują wszystkie podstrony sklepu. Robotom będzie łatwiej do nich dotrzeć, jeśli sklep będzie poprawnie zbudowany, zawierał więcej szczegółowych informacji na temat asortymentu np. cena, dostępność, oceny produktu itp.

Zaufanie Google

Google chce mieć pewność, że strona będzie odpowiadać na wymagania użytkownika względem wyszukiwania. Aby Twój sklep był zaliczany do tych stron musi posiadać pewien autorytet u Google. Można go zdobyć dzięki odpowiednim treściom, o których już wspominaliśmy, oraz linkom. Jeśli inne strony posiadają link do strony Twojego sklepu, w oczach Google taki adres URL do którego kieruje link staje się bardziej godny zaufania.

Proces pozycjonowania

Skoro wiemy już co ma wpływ na pozycję sklepu w wyszukiwarce, zajmijmy się samym procesem pozycjonowania. Od czego zacząć, aby sprzedawać więcej?

Wybór słów kluczowych

Prawidłowy dobór odpowiednich słów kluczowych sprawia, iż klienci trafiają do Twojego sklepu. Należy je przypisać do odpowiednich kategorii sklepu internetowego, tak aby użytkownik szukający konkretnego rodzaju produktu, trafił do właściwej kategorii.

Frazy długoogonowe

Są to frazy składające się z kilku wyrazów. Cechują się niską liczbą wyszukiwań, ale fraz związanych z danym tematem może być nadzwyczaj dużo. Dodatkowo poznajemy intencje osoby wyszukującej, co sprawia, iż zwiększa się współczynnik konwersji. Zatem ruch z fraz długoogonowych jest bardziej wartościowszy dla Twojego sklepu. Aby zdobywać więcej klientów musisz poznać te frazy i ich wzorce.

Optymalizacja techniczna

Prawidłowa konfiguracja techniczna sklepu jest ważnym elementem działań SEO, która ma wpływ na jego pozycję w wyszukiwarce. Aby roboty Google nie spychały Twojego sklepu niżej w wynikach wyszukiwania, należy zadbać o takie rzeczy jak szybkość ładowania strony czy braków błędów 404.

Optymalizacja treści

Na temat treści już trochę napisaliśmy wcześniej. Oprócz szczegółowych opisów produktów, pamiętaj, żeby przeanalizować słowa, które mogą być wyszukiwane przez osoby zainteresowane zakupem produktów i takie umieszczać na swojej stronie. Staraj się przy tym nie kopiować opisów zamieszczonych na innych stronach, lepiej zadbaj o własną unikalną treść, która będzie znajdować się na wszystkich adresach URL. Ustrzeżesz się wtedy problemu duplikacji treści oraz tzw. thin content, czyli treści o niskiej jakości. Kolejny aspekt treści to tytuł, opis, nagłówki H1, H2. Te elementy również muszą być poprawnie zoptymalizowane. Do najważniejszych adresów URL warto napisać dedykowane treści poprzedzając je słowami kluczowymi. Cennym źródłem może być też prowadzony blog.

Linkbuilding

Na koniec warto zadbać o linki. Potęgują one efekt optymalizacji technicznej i treściowej. Dzięki nim wzrasta zaufanie witryny przez Google. Obecnie, ze względu, iż roboty wyłapują próby manipulacji na wynikach wyszukiwania za pomocą linków, liczy się jakość, a nie ilość linków. Linki o dużej jakości to te zamieszczone na stronach, które uznawane są przez algorytm Google za wartościowe. Mimo, iż zdobywanie linków jest czasochłonne i może wiązać się z kosztami to warto o nie zadbać. Wpłynie to na wyniki wyszukiwania oraz zwiększy ruch na stronie.

Jaki jest koszt pozycjonowania sklepu?

Koszt pozycjonowania sklepu zależy od wielu czynników. Do podstawowych należy strategia wobec konkurencji oraz zakres prac. Musisz pamiętać, że zapewne konkurencja w Twojej branży także się pozycjonuje. Aby ich pokonać musisz dobrać odpowiedni budżet, który będzie większy lub chociaż równy konkurentom. To jaka to może być kwota podpowie Ci agencja SEO, której możesz powierzyć pozycjonowanie swojego sklepu. Specjaliści z zakresu SEO dokonają audytu Twojej witryny i zaproponują najlepsze rozwiązania. Część obowiązków oczywiście możesz wziąć na siebie, redukując tym samym koszty, jednak pamiętaj, że najlepsze wyniki pomogą Ci osiągnąć profesjonalne agencje.

Podsumowanie

Wysoka pozycja sklepu internetowego w wyszukiwarce Google zdecydowanie przekłada się na sprzedaż. Odpowiednio zoptymalizowany sklep jest bardziej widoczny w sieci, przez co zwiększa się ruch na stronie. Dodatkowym atutem jest większy współczynnik konwersji. Samo pozycjonowanie, mimo iż jest czasochłonne i pochłania część budżetu przeznaczonego na marketing, to jest tego warte.