SCROLL

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Jak poprawi膰 sprzeda偶 w sklepie internetowym? To pytanie cz臋sto nurtuje w艂a艣cicieli tych偶e sklep贸w. Odpowied藕 brzmi: dzi臋ki pozycjonowaniu. Jest to jedno z podstawowych 藕r贸de艂 pozyskiwania klient贸w. Z tego artyku艂u dowiesz si臋 co wp艂ywa na wyniki w wyszukiwarce Google, a tak偶e o czym warto pami臋ta膰 przy dzia艂aniach SEO i jaki jest jego koszt.

Zasady dzia艂ania Google

Pierwsz膮 rzecz膮 o kt贸rej powiniene艣 wiedzie膰 to fakt, 偶e Google nie dzia艂a w czasie rzeczywistym. W momencie, gdy dana fraza wpisywana jest do wyszukiwarki, wszystkie wyniki i kolejno艣膰 jest ju偶 przez ni膮 wcze艣niej przygotowana. Je艣li Tw贸j sklep internetowy ma si臋 pokaza膰 w wynikach wyszukiwania, musz膮 by膰 spe艂nione trzy warunki:

  • Google musi wiedzie膰 o istnieniu sklepu
  • Struktura kategorii produkt贸w czy filtr贸w musi by膰 zrozumia艂a dla robot贸w
  • Strona musi by膰 zaufana dla Google

Dwa pierwsze aspekty 艂atwo spe艂ni膰 dzi臋ki odpowiedniej optymalizacji SEO. Pomo偶e ona w poznaniu oraz nawigowaniu robot贸w Google po stronie sklepu. Trudniejsz膮 cz臋艣ci膮 jest zbudowanie zaufania. Aby strona wg Google by艂a warto艣ciowa dla osoby wyszukuj膮cej produkt, nale偶y po艣wi臋ci膰 sporo czasu na dzia艂ania SEO. Ale w ko艅cowym rozrachunku Tw贸j sklep b臋dzie cieszy艂 si臋 wi臋kszym zaufaniem ni偶 sklepy konkurencyjne.

Wp艂yw na kolejno艣膰 wynik贸w wyszukiwania

Czynnik贸w, kt贸re wp艂ywaj膮 na miejsce w wynikach wyszukiwania jest wiele. My zajmiemy si臋 kilkoma najwa偶niejszymi.

Tre艣膰 strony

Google analizuje, czy dana strona lub podstrona b臋dzie odpowiednia dla danego zapytania. Przyk艂adowo, je艣li zapytaniem b臋dzie fraza 鈥瀞uknia 艣lubna z d艂ugim r臋kawem鈥 to najwy偶ej w wynikach wyszukiwania b臋d膮 sklepy maj膮ce taki asortyment. Dlatego tak wa偶ne jest szczeg贸艂owe opisywanie produkt贸w i kategorii. Ale tre艣膰 to nie tylko tekst znajduj膮cy si臋 na podstronie. Jest ni膮 r贸wnie偶 tytu艂 oraz kr贸tki opis. To one pojawi膮 si臋 jako wynik wyszukiwania i b臋d膮 linkiem do podstrony z produktem.

Struktura strony

Wracaj膮c do przyk艂adu frazy z sukni膮 艣lubn膮, mo偶emy zauwa偶y膰, 偶e podobnych wyszukiwa艅 mo偶e by膰 sporo. Kto艣 mo偶e szuka膰 sukni z kr贸tkim r臋kawem albo w kolorze r贸偶u itp. Roboty Google musz膮 wtedy wej艣膰 na ka偶d膮 podstron臋 i doda膰 j膮 do swojego indeksu. Aby tak si臋 sta艂o, adresy podstron powinny by膰 u艂o偶one w logiczn膮 struktur臋. Jak taka struktura powinna wygl膮da膰? To ju偶 zale偶y od rodzaju sklepu. Og贸lnie warto kierowa膰 si臋 zasad膮, im wi臋kszy sklep tym bardziej logiczne rozmieszczenie element贸w. Je艣li Google 鈥瀦rozumie鈥 struktur臋 sklepu oraz asortymentu, wtedy ka偶dy z tych element贸w struktury b臋dzie mia艂 szanse na wysokie miejsce w wyszukiwarce.

Aspekty techniczne

Elementy techniczne takie jak: optymalizacja grafik, szybko艣膰 strony czy dane strukturalne b臋d膮 wa偶ne pod warunkiem, 偶e roboty Google przeanalizuj膮 wszystkie podstrony sklepu. Robotom b臋dzie 艂atwiej do nich dotrze膰, je艣li sklep b臋dzie poprawnie zbudowany, zawiera艂 wi臋cej szczeg贸艂owych informacji na temat asortymentu np. cena, dost臋pno艣膰, oceny produktu itp.

Zaufanie Google

Google chce mie膰 pewno艣膰, 偶e strona b臋dzie odpowiada膰 na wymagania u偶ytkownika wzgl臋dem wyszukiwania. Aby Tw贸j sklep by艂 zaliczany do tych stron musi posiada膰 pewien autorytet u Google. Mo偶na go zdoby膰 dzi臋ki odpowiednim tre艣ciom, o kt贸rych ju偶 wspominali艣my, oraz linkom. Je艣li inne strony posiadaj膮 link do strony Twojego sklepu, w oczach Google taki adres URL do kt贸rego kieruje link staje si臋 bardziej godny zaufania.

Proces pozycjonowania

Skoro wiemy ju偶 co ma wp艂yw na pozycj臋 sklepu w wyszukiwarce, zajmijmy si臋 samym procesem pozycjonowania. Od czego zacz膮膰, aby sprzedawa膰 wi臋cej?

Wyb贸r s艂贸w kluczowych

Prawid艂owy dob贸r odpowiednich s艂贸w kluczowych sprawia, i偶 klienci trafiaj膮 do Twojego sklepu. Nale偶y je przypisa膰 do odpowiednich kategorii sklepu internetowego, tak aby u偶ytkownik szukaj膮cy konkretnego rodzaju produktu, trafi艂 do w艂a艣ciwej kategorii.

Frazy d艂ugoogonowe

S膮 to frazy sk艂adaj膮ce si臋 z kilku wyraz贸w. Cechuj膮 si臋 nisk膮 liczb膮 wyszukiwa艅, ale fraz zwi膮zanych z danym tematem mo偶e by膰 nadzwyczaj du偶o. Dodatkowo poznajemy intencje osoby wyszukuj膮cej, co sprawia, i偶 zwi臋ksza si臋 wsp贸艂czynnik konwersji. Zatem ruch z fraz d艂ugoogonowych jest bardziej warto艣ciowszy dla Twojego sklepu. Aby zdobywa膰 wi臋cej klient贸w musisz pozna膰 te frazy i ich wzorce.

Optymalizacja techniczna

Prawid艂owa konfiguracja techniczna sklepu jest wa偶nym elementem dzia艂a艅 SEO, kt贸ra ma wp艂yw na jego pozycj臋 w wyszukiwarce. Aby roboty Google nie spycha艂y Twojego sklepu ni偶ej w wynikach wyszukiwania, nale偶y zadba膰 o takie rzeczy jak szybko艣膰 艂adowania strony czy brak贸w b艂臋d贸w 404.

Optymalizacja tre艣ci

Na temat tre艣ci ju偶 troch臋 napisali艣my wcze艣niej. Opr贸cz szczeg贸艂owych opis贸w produkt贸w, pami臋taj, 偶eby przeanalizowa膰 s艂owa, kt贸re mog膮 by膰 wyszukiwane przez osoby zainteresowane zakupem produkt贸w i takie umieszcza膰 na swojej stronie. Staraj si臋 przy tym nie kopiowa膰 opis贸w zamieszczonych na innych stronach, lepiej zadbaj o w艂asn膮 unikaln膮 tre艣膰, kt贸ra b臋dzie znajdowa膰 si臋 na wszystkich adresach URL. Ustrze偶esz si臋 wtedy problemu duplikacji tre艣ci oraz tzw. thin content, czyli tre艣ci o niskiej jako艣ci. Kolejny aspekt tre艣ci to tytu艂, opis, nag艂贸wki H1, H2. Te elementy r贸wnie偶 musz膮 by膰 poprawnie zoptymalizowane. Do najwa偶niejszych adres贸w URL warto napisa膰 dedykowane tre艣ci poprzedzaj膮c je s艂owami kluczowymi. Cennym 藕r贸d艂em mo偶e by膰 te偶 prowadzony blog.

Linkbuilding

Na koniec warto zadba膰 o linki. Pot臋guj膮 one efekt optymalizacji technicznej i tre艣ciowej. Dzi臋ki nim wzrasta zaufanie witryny przez Google. Obecnie, ze wzgl臋du, i偶 roboty wy艂apuj膮 pr贸by manipulacji na wynikach wyszukiwania za pomoc膮 link贸w, liczy si臋 jako艣膰, a nie ilo艣膰 link贸w. Linki o du偶ej jako艣ci to te zamieszczone na stronach, kt贸re uznawane s膮 przez algorytm Google za warto艣ciowe. Mimo, i偶 zdobywanie link贸w jest czasoch艂onne i mo偶e wi膮za膰 si臋 z kosztami to warto o nie zadba膰. Wp艂ynie to na wyniki wyszukiwania oraz zwi臋kszy ruch na stronie.

Jaki jest koszt pozycjonowania sklepu?

Koszt pozycjonowania sklepu zale偶y od wielu czynnik贸w. Do podstawowych nale偶y strategia wobec konkurencji oraz zakres prac. Musisz pami臋ta膰, 偶e zapewne konkurencja w Twojej bran偶y tak偶e si臋 pozycjonuje. Aby ich pokona膰 musisz dobra膰 odpowiedni bud偶et, kt贸ry b臋dzie wi臋kszy lub chocia偶 r贸wny konkurentom. To jaka to mo偶e by膰 kwota podpowie Ci agencja SEO, kt贸rej mo偶esz powierzy膰 pozycjonowanie swojego sklepu. Specjali艣ci z zakresu SEO dokonaj膮 audytu Twojej witryny i zaproponuj膮 najlepsze rozwi膮zania. Cz臋艣膰 obowi膮zk贸w oczywi艣cie mo偶esz wzi膮膰 na siebie, redukuj膮c tym samym koszty, jednak pami臋taj, 偶e najlepsze wyniki pomog膮 Ci osi膮gn膮膰 profesjonalne agencje.

Podsumowanie

Wysoka pozycja sklepu internetowego w wyszukiwarce Google zdecydowanie przek艂ada si臋 na sprzeda偶. Odpowiednio zoptymalizowany sklep jest bardziej widoczny w sieci, przez co zwi臋ksza si臋 ruch na stronie. Dodatkowym atutem jest wi臋kszy wsp贸艂czynnik konwersji. Samo pozycjonowanie, mimo i偶 jest czasoch艂onne i poch艂ania cz臋艣膰 bud偶etu przeznaczonego na marketing, to jest tego warte.