Semantyczne słowa kluczowe – czy mają wpływ na pozycjonowanie?
Ukryte indeksowanie semantyczne (ang. Latent semantic indexing, skr. LSI) budzi wiele kontrowersji w branży SEO. Z jednej strony pracownik Google John Mueller twierdzi, że nie ma nic takiego jak LSI keywords, z drugiej strony zdaniem wielu innych ekspertów ma ono wpływ na pozycję witryny. Kto ma rację?
Czym są semantyczne słowa kluczowe?
Na początku odpowiedzmy na pytanie czym właściwie są semantyczne słowa kluczowe. Mówiąc najprościej są to wszystkie wyrazy i wyrażenia, które są blisko powiązane z daną frazą. Mogą to być wyrażenia bliskoznaczne czy słowa spokrewnione, których Google używa do lepszego zrozumienia treści na witrynach internetowych. Dzięki LSI łatwiej określić relacje między słowami i osadzić je w konkretnej tematyce. I tak na przykład słowo „granat” zestawione z semantycznymi słowami „broń” czy „pirotechnika” sprawi, iż roboty Google zakwalifikują witrynę w kategoriach stron militarnych, a nie witrynę z owocami lub stronę dla kibiców Granata Skarżysko. A więc LSI rozwiązuje problem polisemiczności, ponieważ określa prawdziwy temat strony internetowej.
Korzyści wynikające z LSI
O polisemiczności i prawidłowym umiejscowieniu w danej tematyce już wspomnieliśmy. Ale to nie wszystko. Jakiś czas temu Google wprowadziło aktualizację Koliber, która ma na celu lepsze zrozumienie intencji użytkownika. W przeszłości w pozycjonowaniu stron internetowych często stosowana była metoda wielokrotnego powtarzania frazy kluczowej. Przynosiło to efekty w postaci wysokich pozycji w wyszukiwarce, ale niestety często były to strony z treścią niskiej jakości lub nieodpowiadającej na pytania użytkowników. LSI dostarcza frazy dodatkowe, które mogą zastąpić wielokrotnie powtarzane słowa kluczowe. Przede wszystkim jest to korzyść dla użytkownika – treść jest atrakcyjniejsza i bardziej zrozumiała. My natomiast unikamy „kar” od Google za tzw. keyword stuffing. Kolejnym aspektem jest synonimiczność. Jeśli w tekście znajdują się słowa semantyczne to nie ma potrzeby na siłę szukania synonimów. Google i tak powiąże je z frazami kluczowymi. Należy pamiętać, że co prawda frazy LSI mogą nie mieć dużej liczby wyszukiwań, ale pozwolą robotom Google lepiej zrozumieć stronę i podnieść jej autorytet.
Jak szukać semantycznych słów kluczowych?
W tym celu można wykorzystać samą wyszukiwarkę Google lub skorzystać z dostępnych na rynku narzędzi. Zajmijmy się najpierw wyszukiwarką. Jak można ją wykorzystać? W przypadku wpisywania danej frazy w oknie wyszukiwania pojawia się autouzupełnienie na podstawie najpopularniejszych wyszukiwań przez użytkowników. Jest to dla nas wskazówka, które słowa warto zawrzeć w tworzonej treści. Dobrą metodą jest również wykorzystanie sugestii z dołu strony pod nagłówkiem „Podobne wyszukiwania”. W ten sposób poznamy pojęcia powiązane semantycznie. A jakie narzędzia możemy wykorzystać do znalezienia fraz powiązanych semantycznie? Jest ich co najmniej kilka. Bardzo prostymi w obsłudze i popularnymi są LSI Graph oraz LSI Keywords Tool. Po wpisaniu w oknie programu danej frazy otrzymujemy gotową listę fraz oraz pojęć z długiego ogona (tzw. long tail). Kolejnym narzędziem na które warto zwrócić uwagę to Answer the Public. Dane, które dzięki niemu uzyskujemy przedstawione są czytelnie w postaci graficznej i może być pomocne przy szukaniu inspiracji na temat bloga. Innymi ciekawymi narzędziami, które moglibyśmy użyć są choćby Semstorm, Google Search Console czy planer słów kluczowych od Google.
Podsumowanie
Chociaż trudno zmierzyć skuteczność ukrytego indeksowania semantycznego w pozycjonowaniu to warto go brać pod uwagę w swoich działaniach. Uzyskujemy w ten sposób szereg korzyści takich jak: prawidłowa interpretacja tematu, unikanie keyword stuffingu oraz zwiększenie atrakcyjności treści. Po za tym należy pamiętać, że Google cały czas udoskonala swój algorytm i w przyszłości LSI może mieć jeszcze większe znaczenie.