SCROLL

SSL a SEO

Certyfikat SSL, inaczej HTTPS (z ang. Hypertext Transfer Protocol Secure) to rodzaj uwierzytelnienia, szyfruj─ůcego dane po stronie serwera strony internetowej, tak aby przegl─ůdarka internetowa mog┼éa je odczyta─ç. SSL pomaga zabezpieczy─ç dane przed przej─Öciem ich ÔÇ×po drodzeÔÇŁ.

SL zabezpiecza, mi─Ödzy innymi Tw├│j dost─Öp do serwisu bankowego, czy dane karty, kt├│r─ů dokonujesz zakup├│w w sklepie internetowym. Ochrania te┼╝ dane osobowe, kt├│re podajesz, np. ┼╝eby zapisa─ç si─Ö na newsletter.

Zale┼╝no┼Ť─ç mi─Ödzy SSL a SEO

Nie ma prostej zale┼╝no┼Ťci mi─Ödzy tymi dwoma poj─Öciami. SSL daje wi─Öksze bezpiecze┼ästwo u┼╝ytkownikowi, dzi─Öki temu zwi─Ökszy─ç mo┼╝e si─Ö sprzeda┼╝, ale nie pozycja strony w Google.

Nie wiesz, czy Twoja strona u┼╝ywa HTTPS? Kliknij ikon─Ö k┼é├│dki na lewo od paska adresu. W zale┼╝no┼Ťci od stanu strony czy rodzaju przegl─ůdarki mo┼╝e ona mie─ç form─Ö otwart─ů lub zamkni─Öta i kolor: zielony, szary lub czerwony.

Rodzaje certyfikat├│w SSL:
  • Domain Validation (DV)

Gwarantuj─ů szyfrowanie transmisji informacji w certyfikowanej domenie. S─ů to najpopularniejsze i najprostsze w zakresie wydawania SSL-e. Podczas wydawania certyfikatu nast─Öpuje weryfikacja ca┼éej domeny. Zako┼äczenie procesu weryfikacyjnego ogranicza si─Ö do potwierdzenia zam├│wienia certyfikatu SSL wysy┼éanego na adres e-mail w domenie, dla kt├│rej kupuje si─Ö certyfikat. Kosztuje on oko┼éo 100 z┼éotych rocznie. W 99% przypadk├│w taki certyfikat jest w zupe┼éno┼Ťci wystarczaj─ůcy.

  • Organization Validation (OV)

to certyfikaty SSL o rozszerzonym sposobie weryfikacji. Zanim zostanie wystawiony, musi nast─ůpi─ç weryfikacja danych na podstawie odpowiednie dokumenty rejestrowe firmy. Najcz─Ö┼Ťciej trzeba przes┼éa─ç mailem, faksem lub poczt─ů tradycyjn─ů dokumenty, kt├│re potwierdz─ů dane firmy. R├│┼╝nica w stosunku do certyfikat├│w DV to dopisanie firmy, na jak─ů jest wystawiony certyfikat w jego szczeg├│┼éach. Z punktu widzenia klienta, kt├│ry korzysta ze strony przegl─ůdarki, takie certyfikaty SSL wy┼Ťwietlaj─ů identyczn─ů zielon─ů k┼é├│dk─Ö jak w przypadku certyfikat├│w DV. Koszt SSL OV to ok. kilkuset z┼éotych rocznie.

  • Certyfikaty SSL EV (Extended Validation)

Wymagaj─ů d┼éugiej procedury potwierdzaj─ůcej bezpiecze┼ästwo. Du┼╝a liczba dokument├│w i formalno┼Ťci sprawia, ┼╝e proces uzyskiwania certyfikatu zajmuje sporo czasu. Korzystaj─ů z nich du┼╝e organizacje
i instytucje finansowe, takie jak banki.

  • Certyfikaty darmowe,

takie jak LetÔÇÖs Encrypt. Z technicznego punktu widzenia nie r├│┼╝ni─ů si─Ö niczym od tych p┼éatnych. Oba certyfikaty posiadaj─ů identyczne szyfrowanie i takie same zabezpieczenia. Jedyna r├│┼╝nica to czas, na jaki wystawiany jest SSL. Certyfikat p┼éatny wa┼╝ny jest przez 12 miesi─Öcy. LetÔÇÖs Encrypt wystawiany jest na 3 miesi─ůce z opcj─ů automatycznej aktualizacji przed up┼éywem 30 dni do ko┼äca umowy.
Z technicznego punktu widzenia jest to wi─Öc certyfikat bezterminowy.

Po instalacji certyfikatu SSL zauważalny może być nagły spadek ruchu w Google Search Console.
Nie jest to jednak realny spadek wej┼Ť─ç na stron─Ö. Przy poprawnej konfiguracji, utrata ruchu jest tylko pozorna.

Dla Google wersje strony: bez HTTPS i z HTTPS to zupe┼énie r├│┼╝ne witryny. Nale┼╝y po prostu zweryfikowa─ç now─ů stron─Ö, u┼╝ywaj─ůc adresu z HTTPS. Na poziomie domeny Google u┼╝ywa danych
z ka┼╝dej wersji ÔÇô z certyfikatem i bez niego.

Reasumuj─ůc, instalacja certyfikatu SSL jest obowi─ůzkowa. Nie ma co liczy─ç, ┼╝e dzi─Öki temu znacznie zwi─Ökszymy ruch organiczny ale witryna mo┼╝e by─ç lepiej postrzegana, a przede wszystkim zaoferuje poczucie bezpiecze┼ästwa u┼╝ytkownikom, kt├│rzy odwa┼╝niej przyst─ůpi─ů do zakup├│w w witrynie.