SCROLL

Tagi a pozycjonowanie

Tagi służą do kategoryzacji, czyli grupowania podobnych treści: tekstu, grafik czy innych elementów. Ich popularność w social mediach powoduje, że są one często niepoprawnie stosowane przez administratorów i redaktorów stron internetowych.

Domyślne ustawienia CMS-ów, takich jak WordPress pozwalają robotom indeksować również podstrony tagów, i tak trafiają one do indeksu Google.

Problemem jest natomiast kanibalizacja słów kluczowych, czyli stan, w którym dwa adresy URL walczą o pozycję na takie samo słowo kluczowe. Weźmy na przykład artykuł na temat: „Jak zmienić koło w aucie?” z tagiem „jak zmienić koło”.

Gdy użytkownik wpisze frazę „jak zmienić koło” w Google, wyszukiwarka nie będzie wiedziała, który
z tych adresów pokazać jako wynik wyszukiwania. Wysoka pozycja strony oznacza, że wynik wyszukiwania odnosi się do wpisu. Daleka pozycja może być natomiast wynikiem wyszukiwania właśnie strony tagu. Jej uboga treść nie pozwala stronie pojawiać się wysoko w wynikach Google.

Zbyt duża liczba tagów może negatywnie wpływać na widoczność strony. Roboty Google crawlują wszystkie adresy URL, więc duża liczba tagów może zaszkodzić bardziej niż pomóc. Boty cały czas czytają podstrony, zawierające linki do artykułów. Stawianie na tagi zamiast wartościowych treści, uznawane jest za błąd w pozycjonowaniu.

Nie powinno się dodawać tagów w chwili pisania artykułu. Tagi powinny być przygotowane wcześniej, a dopiero w momencie publikacji artykułu należy wybrać te z nich, które do niego pasują!

Przykładowo blog opisujący najbardziej atrakcyjne miejsca Polsce, którego treści podzielone są na kilka kategorii: przyroda, zabytki, eventy. Załóżmy, że w kilku z tych opisów pojawią się opisy jaskiń z tagiem „jaskinia”. Dzięki temu powstanie strona tego tagu, zawierająca listę wpisów, w których mowa jest
o jaskiniach. Poszukujący informacji o jeziorach ma, dzięki temu szanse trafić na stronę odpowiedniego tagu.

Nie mając podstrony o jaskiniach, ale tagując artykuły na ten temat, odpowiednio wykorzystuje się tagi. Sklepy internetowe otagowują często składniki oferowanych produktów. W ten sposób tworzą listy produktów, które zawierają określony składnik, czyli tzw. listingi.

Strona tagu powinna być zoptymalizowana jak każdy adres URL, który posiada wartość w oczach wyszukiwarki. Z punktu widzenia sztuki pozycjonowania, optymalizacji wymagają zwłaszcza tagi: <title> i nagłówek.

Analizując strony w Internecie bardzo często obserwujemy sytuację w której bardzo duża ilość tagów posiada przypisany zaledwie jeden wpis. Dla części z takich struktur jedyna różnica jaka występuje to nazwa tagu. W ten sposób właściciel strony sam sobie szkodzi poprzez tworzenie duplikatów i obniżanie ogólnej wartości indeksu. Tagi to struktura na którą „trzeba mieć pomysł”.

Pozycjonując stronę np. na popularnym WordPressie, trzeba uwzględnić strategię stosowania tagów. Nieprzemyślane ich używanie może wyrządzić więcej szkody pozycji strony w Google niż nawet całkowite zaniechanie tagowania.