SCROLL

Tagi a pozycjonowanie

Tagi (#) s艂u偶膮 do kategoryzacji, czyli grupowania podobnych tre艣ci: tekstu, grafik czy innych element贸w. Ich popularno艣膰 w social mediach powoduje, 偶e s膮 one cz臋sto niepoprawnie stosowane przez administrator贸w i redaktor贸w stron internetowych.

Domy艣lne ustawienia CMS-贸w, takich jak WordPress pozwalaj膮 robotom indeksowa膰 r贸wnie偶 podstrony tag贸w, i tak trafiaj膮 one do indeksu Google.

Kanibalizacja s艂贸w kluczowych

Problemem jest natomiast kanibalizacja s艂贸w kluczowych, czyli stan, w kt贸rym dwa adresy URL walcz膮 o pozycj臋 na Problemem jest stan, w kt贸rym dwa adresy URL walcz膮 o pozycj臋 na takie samo s艂owo kluczowe. We藕my na przyk艂ad artyku艂 na temat: 鈥濲ak zmieni膰 ko艂o w aucie?鈥 opatrzony hasztagiem: 鈥瀓ak zmieni膰 ko艂o鈥.

Gdy u偶ytkownik wpisze fraz臋 鈥瀓ak zmieni膰 ko艂o鈥 w Google, wyszukiwarka nie b臋dzie wiedzia艂a, kt贸ry z tych adres贸w pokaza膰 jako wynik wyszukiwania. Wysoka pozycja strony oznacza zapewne, 偶e wynik wyszukiwania odnosi si臋 do wpisu. Daleka pozycja mo偶e by膰 natomiast wynikiem wyszukiwania w艂a艣nie strony tagu. Jej uboga tre艣膰 nie pozwala stronie pojawia膰 si臋 wysoko w wynikach Google.

Liczba tag贸w a widoczno艣膰 strony

Zbyt du偶a liczba tag贸w mo偶e negatywnie wp艂ywa膰 na widoczno艣膰 strony. Roboty Google crawluj膮 wszystkie adresy URL, wi臋c du偶a liczba tag贸w mo偶e zaszkodzi膰 bardziej ni偶 pom贸c. Boty ca艂y czas czytaj膮 podstrony, zawieraj膮ce linki do artyku艂贸w. Stawianie na tagi zamiast warto艣ciowych tre艣ci, uznawane jest za b艂膮d w pozycjonowaniu.

Nie powinno si臋 dodawa膰 tag贸w w chwili pisania artyku艂u. Tagi powinny by膰 przygotowane wcze艣niej, a dopiero w momencie publikacji artyku艂u nale偶y wybra膰 te z nich, kt贸re do niego pasuj膮!

Przyk艂adowo blog opisuj膮cy najbardziej atrakcyjne miejsca Polsce, kt贸rego tre艣ci podzielone s膮 na kilka kategorii: przyroda, zabytki, eventy. Za艂贸偶my, 偶e w kilku z tych opis贸w pojawi膮 si臋 opisy jaski艅 z tagiem 鈥瀓askinia鈥. Dzi臋ki temu powstanie strona tego tagu, zawieraj膮ca list臋 wpis贸w, w kt贸rych mowa jest o jaskiniach. Poszukuj膮cy informacji o jeziorach ma, dzi臋ki temu szanse trafi膰 na stron臋 odpowiedniego tagu.

Optymalizacja otagowanych stron

Nie maj膮c podstrony o jaskiniach, ale taguj膮c artyku艂y na ten temat, odpowiednio wykorzystuje si臋 tagi. Sklepy internetowe otagowuj膮 cz臋sto sk艂adniki oferowanych produkt贸w. W ten spos贸b tworz膮 listy produkt贸w, kt贸re zawieraj膮 okre艣lony sk艂adnik, czyli tzw. listingi.

Strona tagu powinna by膰 zoptymalizowana jak ka偶dy adres URL, kt贸ry posiada warto艣膰 w oczach wyszukiwarki. Z punktu widzenia sztuki pozycjonowania, optymalizacji wymagaj膮 zw艂aszcza tagi: <title> i nag艂贸wek.

U偶ywaj膮c np. tagu 鈥瀊ia艂e szale艅stwo鈥, tworzy si臋 stron臋 z list膮 artyku艂贸w w ten spos贸b oznaczonych. Je艣li pewnego dnia b臋dziesz chcia艂 napisa膰 o nartach w艂a艣nie, po prostu skierujesz adres URL tagu na ten nowy artyku艂 za pomoc膮 przekierowania 301. To pozwoli unikn膮膰 tzw. kanibalizacji i da czytelnikom to czego szukaj膮 鈥 artyku艂 o 鈥瀊ia艂ym szale艅stwie鈥 zamiast wpisu na zupe艂nie inny temat, ale opatrzonego takim tagiem.

Pozycjonuj膮c stron臋 na WordPressie, trzeba uwzgl臋dni膰 strategi臋 stosowania tag贸w. Nieprzemy艣lane ich u偶ywanie mo偶e wyrz膮dzi膰 wi臋cej szkody pozycji strony w Google ni偶 nawet ca艂kowite zaniechanie tagowania.