SCROLL

Czym jest plik produktowy?

Kontynuuj膮c seri臋 post贸w po艣wi臋conych Google Ads, przyjrzymy si臋 dzisiaj kampaniom PLA, daj膮cym mo偶liwo艣膰 tworzenia reklam produktowych.

O ostatecznym wygl膮dzie tworzonej reklamy stanowi tzw. feed, czyli plik produktowy w formacie .xml, .gz, .zip, .bz2, .txt, .xls, zawieraj膮cy informacje o produktach z oferty sklepu internetowego, przede wszystkim:

  • nazw臋 produktu,
  • nazw臋 sklepu,
  • identyfikator produktu w sklepie,
  • opis rozszerzony,
  • cen臋,
  • zdj臋cie,
  • dost臋pno艣膰.

Feed produktowy pozwala kupuj膮cym 艂atwiej wyszukiwa膰 konkretne produkty w sklepie, a tak偶e atrakcyjniej zaprezentowa膰 je kupuj膮cym. Nie trzeba chyba dodawa膰, 偶e efektem jest zwi臋kszenie ruchu na stronie i poziomu sprzeda偶y.

Informacje o produktach okre艣laj膮 艣cis艂e wytyczne, zwane atrybutami produktu. Wykorzystuj膮 je np. Google Shopping, czy Ceneo.pl.

Najbardziej rozbudowany system feed贸w posiada platforma Google Ads. Konkretnie chodzi tutaj
o Google Merchant Center, do kt贸rego wgrywa si臋 wspomniane pliki produktowe. Program przesy艂a je do Google Ads, dzi臋ki czemu w艂a艣ciciele e-commerc贸w s膮 w stanie tworzy膰 kampanie produktowe
w sieci reklamowej Google, zar贸wno w wersji p艂atnej, jak i bezp艂atnej.

Bez kt贸rych atrybut贸w nie mo偶na si臋 obej艣膰?

  • ID produktu (unikalny identyfikator).
  • Tytu艂 (nazwa) produktu.
  • Opis produktu.
  • Link do strony docelowej produktu.
  • Link do g艂贸wnego zdj臋cia produktu.
  • Dost臋pno艣膰 produktu.
  • Cena produktu.

O tym, kt贸re produkty mo偶emy reklamowa膰, a kt贸re nie dowiemy si臋 dzi臋ki Supportowi Google. Plik produktowy dobrze jest utworzy膰 np. w Microsoft Excel lub w specjalnie przygotowanym szablonie dost臋pnym na stronie Google.

Wa偶n膮 kwesti膮 jest odpowiednia jako艣膰 przesy艂anych danych. To 偶eby wy艣wietlone reklamy nie zawiera艂y 偶adnych b艂臋d贸w. Generalnie im wi臋cej informacji zmie艣cimy w takim pliku, tym wi臋ksze Google b臋dzie mia艂 pole do optymalizacji reklam.

Rola atrybut贸w jest bardzo wa偶na. To dzi臋ki nim Google jest w stanie wy艣wietla膰 reklamy na odpowiednie frazy oraz te produkty, kt贸rych sprzeda偶膮 jeste艣my zainteresowani. To oczywi艣cie wp艂ywa na ko艅cowy wynik sprzeda偶owy.

Stworzenie pliku produktowego umo偶liwi wprowadzanie i usuwanie nowych produkt贸w, a tak偶e zmian臋 ustawienia kraju i j臋zyka.

Podstawowy plik mo偶na uzupe艂ni膰 tak偶e plikami pomocniczymi, zawieraj膮cymi informacje na temat produkt贸w. 艁膮cz膮 si臋 one z plikiem podstawowym za pomoc膮 unikalnego identyfikatora produktu, kt贸ry jest atrybutem obligatoryjnym i w艂a艣nie dlatego ka偶dy produkt musi mie膰 unikatowe ID.

Jak doda膰 feed produktowy do Google Merchant Center?

Po lewej stronie g艂贸wnego panelu wybieramy zak艂adk臋 鈥濸rodukty鈥, a nast臋pnie 鈥瀂obacz wszystkie metody鈥. Plik produktowy mo偶emy przes艂a膰 poprzez:

  • Arkusz Google,
  • Zaplanowane pobieranie,
  • Przesy艂anie,
  • Content API.

Kolejnym elementem, na kt贸ry trzeba zwr贸ci膰 uwag臋 jest Comparision Shopping Services, czyli po naszemu por贸wnywarka cenowa. Korzystaj膮c z niej, musimy przygotowa膰 si臋 na to, 偶e Google za ka偶de klikni臋cie pobierze 20% mar偶y.

Nast臋pnym krokiem jest optymalizacja pliku produktowego.

Zaczynamy od tytu艂u, czyli najbardziej widocznego po obrazku elementu reklamy. Nast臋pnie ustalamy typ produktu, gdzie mo偶esz stworzy膰 w艂asny podzia艂 produkt贸w. Kolejnym krokiem jest stworzenie opisu i ceny. Stanowi to szans臋 na zaprezentowanie dodatkowych informacji. Potem nadajesz numer GTIN, czyli Globalny Numer Jednostki Handlowej, kt贸ry mo偶na por贸wna膰 z kodem kreskowym. Nadanie prawid艂owego numeru GTIN powoduje wzrost konwersji nawet o 20%! Teraz przyszed艂 czas na wyeliminowanie b艂臋d贸w:

  • ortograficznych,
  • makaronizm贸w,
  • zwi膮zanych z niew艂a艣ciwym wykorzystaniem wielkich (du偶ych) liter.

W kolejnym kroku dodajesz plik dodatkowy, przesy艂aj膮cy atrybuty nieobecne w pliku podstawowym, takie jak:

  • zast臋powanie etykiet w艂asnych,
  • zast臋powanie identyfikator贸w promocji detalicznych,
  • wykluczanie konkretnych produkt贸w,
  • uzupe艂nianie brakuj膮cych numer贸w GTIN,
  • zast臋powanie tytu艂贸w.

Na koniec warto wspomnie膰 o p艂atnych narz臋dziach do tworzenia plik贸w produkt贸w. Ich zalet膮 jest to, 偶e pozwalaj膮 na powo艂ywanie tych plik贸w do 偶ycia bezpo艣rednio ze strony, bez udzia艂u programisty. Przyk艂adem takiego narz臋dzia jest Feedink.

Ka偶dy, kto na serio my艣li o rozwoju swojego sklepu internetowego, powinien systematycznie optymalizowa膰 plik produktowy. Dbaj膮c o atrybuty produktu, pomagasz algorytmowi Google precyzyjnie okre艣li膰, do kogo skierowana ma by膰 dana reklama i na jakie s艂owa kluczowe ma si臋 pojawia膰 w wyszukiwarce.