SCROLL

Kampanie PPC

W marketingu internetowym, do generowania ruchu na stronie wykorzystuje si─Ö przede wszystkim pozycjonowanie. Ale opr├│cz dzia┼éa┼ä z zakresu SEO, do tego celu mo┼╝na r├│wnie┼╝ zastosowa─ç kampanie PPC. Czym jest PPC oraz jakie s─ů jego mocne i s┼éabe strony? O tym dowiesz si─Ö z poni┼╝szego artyku┼éu.

Kampania PPC ÔÇô co to takiego?

PPC jest to skr├│t od s┼é├│w Pay Per Click, a wi─Öc jest to reklama, w kt├│rej p┼éaci si─Ö za efekt. Za ka┼╝dym razem, gdy kto┼Ť kliknie w reklam─Ö, osoba zlecaj─ůca obci─ů┼╝ana jest um├│wionym z us┼éugodawc─ů kosztem. To jaki jest on wysoki zale┼╝y przede wszystkim od kilku czynnik├│w: konkurencyjno┼Ťci bran┼╝y, jako┼Ťci strony do kt├│rej reklama kieruje, popularno┼Ťci s┼é├│w kluczowych czy wcze┼Ťniejszych wynik├│w w Google.

Najlepiej znanym przyk┼éadem PPC jest Google Ads. Reklamy s─ů oznaczone i pojawiaj─ů si─Ö na stronie wyszukiwania. Te, kt├│re otrzymuj─ů najlepsz─ů ocen─Ö trafiaj─ů przed wyniki organiczne, a dalsze pozycje wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö pod nimi na samym dole.

Opr├│cz strony z wynikami wyszukiwania mo┼╝emy wyodr─Öbni─ç jeszcze kilka rodzaj├│w reklam PPC. Nale┼╝─ů do nich m.in. reklamy display, kt├│re wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö na stronach partner├│w Google. Sk┼éadaj─ů si─Ö z grafiki i s─ů najcz─Ö┼Ťciej umieszczane z boku ekranu. Wa┼╝n─ů cz─Ö┼Ťci─ů s─ů r├│wnie┼╝ listy produktowe, kt├│re przeznaczone s─ů dla sklep├│w internetowych. Wy┼Ťwietlaj─ů si─Ö na samej g├│rze wynik├│w wyszukiwania z grafik─ů i cen─ů. Do innych rodzaj├│w reklam PPC zaliczymy tak┼╝e te w mapach Google oraz reklam─Ö ÔÇ×tylko po┼é─ůczenieÔÇŁ.

Podobny model reklamy PPC wykorzystywany jest r├│wnie┼╝ w popularnych mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, takich jak: Facebook, LinkedIn czy Twitter.

Korzy┼Ťci i wady stosowania PPC

Co mo┼╝sz zyska─ç na kampaniach PPC? Pora na przedstawienie zalet korzystania z tego typu reklam. Oto najwa┼╝niejsze z nich:

  1. Natychmiastowe wyniki

W por├│wnaniu do pozycjonowania, gdzie rezultaty dzia┼éa┼ä widoczne s─ů po pewnym okresie, wyniki kampanii PPC dostrzec mo┼╝na niemal┼╝e od razu. Google zazwyczaj takie reklamy zatwierdza w ci─ůgu 24 godzin. Po tym czasie mo┼╝na zaobserwowa─ç pierwsze rezultaty skutecznej kampanii.

  1. Pełna kontrola nad budżetem

Korzystaj─ůc z PPC masz ca┼ékowity wgl─ůd na to jak bud┼╝et przek┼éada si─Ö na wyniki. Je┼Ťli nie s─ů one satysfakcjonuj─ůce, mo┼╝esz w ka┼╝dej chwili zatrzyma─ç kampani─Ö i wprowadzi─ç niezb─Ödne poprawki lub ca┼ékowicie j─ů wy┼é─ůczy─ç.

  1. Brak wpływu zmiany algorytmu Google

Zmiana algorytmu w ┼╝aden spos├│b nie wp┼éywa na skuteczno┼Ť─ç reklamy PPC. Nie musisz wi─Öc zmienia─ç strategii swoich dzia┼éa┼ä, jak to niekiedy ma miejsce przy SEO.

  1. Elastyczno┼Ť─ç

Reklama PPC umo┼╝liwia dotarcie do szerokiego grona odbiorc├│w, ale sprawdzi si─Ö tak┼╝e przy grupie mocno sprecyzowanej. Mo┼╝esz j─ů w ┼éatwy spos├│b dostroi─ç i stargetowa─ç np. poprzez lokalizacj─Ö czy godziny wy┼Ťwietlania.

  1. Promocja marki

Reklama mo┼╝e by─ç wy┼Ťwietlana na frazy kluczowe zwi─ůzane z dan─ů bran┼╝─ů. Dlatego te┼╝, po d┼éu┼╝szym korzystaniu z PPC marka zostanie utrwalona w pami─Öci internaut├│w jako wa┼╝na firma na danym rynku.

Oczywi┼Ťcie kampanie PPC to nie wy┼é─ůcznie same zalety i korzy┼Ťci. Ta forma reklamy, jak ka┼╝da inna, posiada swoje wady. Co do nich zaliczymy? Przede wszystkim:

  1. Wysoki koszt w dłuższej perspektywie

Cena za reklam─Ö w perspektywie kilku lat jest stosunkowo wysoka w por├│wnaniu do pozycjonowania. Tu, je┼Ťli chcesz by─ç ca┼éy czas w grze, musisz ci─ůgle op┼éaca─ç reklamy, aby si─Ö one wy┼Ťwietla┼éy. Do tego mo┼╝esz wpa┼Ť─ç w wojn─Ö cenow─ů. Ma ona miejsce, gdy bijemy si─Ö ze swoj─ů konkurencj─ů o najlepsz─ů pozycj─Ö na t─Ö sam─ů fraz─Ö. Z czasem, ze wzgl─Ödu na zawy┼╝one stawki, mo┼╝e by─ç to nieop┼éacalne.

  1. Koniec kampanii = koniec rezultat├│w

Przy zako┼äczeniu prowadzenia kampanii reklamowej, ruch i sprzeda┼╝ gwa┼étownie spadaj─ů, a wi─Öc nie ma dalszych efekt├│w.

  1. Słabe zaufanie do reklam sponsorowanych

Mimo, ┼╝e reklamy PPC pojawiaj─ů si─Ö przed wynikami organicznymi w wyszukiwarce Google, to cz─Östo s─ů ignorowane. Badania wykaza┼éy, ┼╝e a┼╝ w 94% u┼╝ytkownicy przewijaj─ů stron─Ö w d├│┼é z poszukiwaniem innych wynik├│w. Strony sponsorowane ciesz─ů si─Ö zdecydowanie mniejszym zaufaniem.

  1. Widoczno┼Ť─ç nie przek┼éada si─Ö od razu na konwersj─Ö

To, ┼╝e strona sponsorowana b─Ödzie widoczna w wynikach wyszukiwania, nie oznacza, ┼╝e b─Ödzie sprzedawa─ç. Aby efekty kampanii by┼éy widoczne, ka┼╝dy jej element musi ze sob─ů wsp├│┼égra─ç i by─ç na wysokim poziomie. Nale┼╝y zadba─ç o dob├│r odpowiednich s┼é├│w kluczowych, jako┼Ť─ç strony czy landing page.

  1. Ryzyko ÔÇ×click fraudÔÇÖuÔÇŁ

ÔÇ×Click fraudÔÇŁ jest to nieuczciwa zagrywka ze strony konkurencji. Ma miejsce, gdy kto┼Ť z pe┼én─ů premedytacj─ů klika w reklam─Ö sponsorowan─ů, tylko i wy┼é─ůcznie po to, aby nadszarpn─ů─ç bud┼╝et reklamodawcy. Wprawdzie Google pr├│buje walczy─ç z t─ů nieuczciw─ů praktyk─ů, ale p├│ki co z ma┼é─ů skuteczno┼Ťci─ů.

Bior─ůc pod uwag─Ö wady i zalety, kiedy warto skorzysta─ç z kampanii PPC? Na pewno wtedy, kiedy przygotowa┼ée┼Ť dobr─ů ofert─Ö, dopiero wchodzisz na rynek i potrzebujesz si─Ö szybko wybi─ç albo swoje dzia┼éania kierujesz na rynek lokalny. Dobrym czasem na stosowanie reklam PPC jest r├│wnie┼╝ wyprzeda┼╝ lub reklama sezonowa. Warto tak┼╝e rozwa┼╝y─ç wprowadzenie PPC przed rozpocz─Öciem pozycjonowania swojej strony.

Podsumowanie

Reklamy PPC s─ů popularnym narz─Ödziem e-marketingu, g┼é├│wnie ze wzgl─Ödu na szybkie wyniki, kt├│re pozwalaj─ů dokona─ç natychmiastowej analizy, m├│wi─ůcej o tym czy jest ona skuteczna i op┼éacalna. Dobrze poprowadzona kampania mo┼╝e znacz─ůco wp┼éyn─ů─ç na ruch na stronie, a co za tym idzie sprzeda┼╝. Jednak ma swoje wady, dlatego nie warto polega─ç tylko i wy┼é─ůcznie na tej formie marketingu. Najlepszym rozwi─ůzaniem jest po┼é─ůczenie dzia┼éa┼ä z zakresu SEO oraz PPC, dzi─Öki temu Twoja firma odniesie sukces w sieci.