SCROLL

Efekty pozycjonowania – kiedy będą widoczne?

Wkładając dużo pracy w pozycjonowanie stron internetowych, zastanawiamy się często, ile potrzeba czasu, żeby zobaczyć efekty swoich działań.

Po pierwsze, o jakich efektach mówimy? Co może być wynikiem działań SEO?

  1. Lepsza pozycja Twoich fraz i słów kluczowych.
  2. Zwiększenie organicznego ruchu na Twojej stronie.
  3. Więcej kliknięć pochodzących z wyników wyszukiwania.
  4. Wzrost liczby fraz i słów kluczowych wśród czołowych wyników.
  5. Więcej zapytań ze strony klientów.
  6. Zwiększenie poziomu sprzedaży w Twojej firmie.

Jeśli chodzi o lepszą pozycję w Google, to trzeba zadać kolejne pytanie – co znaczy „lepsza pozycja”?

Dla nowej strony albo zupełnie niewidocznej już pojawienie się w TOP50 może być tym „efektem”.
W przypadku strony, której ambicją jest np. TOP3, ten czas automatycznie się wydłuży.

Wiele zależy też od branży. W tych najbardziej nasyconych, jak np. usługi finansowe, znalezienie się
w TOP10 jest ogromnym wyzwaniem. Łatwiej mają firmy niszowe, szczególnie z branż, które nie przeniosły się jeszcze całkiem do Internetu.

Kolejną zmienną, która należy wziąć pod uwagę, pytając o czas, potrzebny do uzyskania „efektów” jest budżet, jakim dysponujesz. W tym budżecie możemy wyróżnić koszty „jednorazowe” i „stałe”.

Jednorazowym wydatkiem są prace optymalizacyjne na początku współpracy. Stale musimy za to inwestować w wartościowe linki. Im więcej wydaje konkurencja, tym więcej trzeba przeznaczyć środków, żeby móc się z nią równać.

Inna sprawa to wiek domeny. W przypadku tych niepozycjonowanych jeszcze nigdy pierwsze efekty mogą przyjść później niż na przykład w przypadku domeny, która odnośniki pozyskiwała wcześniej w sposób naturalny. Dobra optymalizacja i wartościowa treść pozwolą zauważyć znaczący skok fraz i słów kluczowych np. do TOP50.

Długofalowa strategia SEO zakłada zbudowanie zaufania do swojej domeny. To oznacza unikanie praktyk zakazanych, czyli Black Hat SEO. Na krótką metę możesz oszukać nawet światowego giganta. W końcowym rozrachunku nie opłaca się to, ponieważ tzw. filtry, które nakłada Google za stosowanie praktyk niedozwolonych „zabiorą” Ci nie tylko pozycję, które zdobyłeś, ale obniżą ranking Twojej strony nawet o kilkadziesiąt miejsc.

Systematyczna praca to jedyne „lekarstwo” na konkurencję w branży. Tak jak powoli buduje się swoją pozycję, tak też powoli się ją traci. W końcu to jednak nastąpi, a wtedy potrzebował będziesz kolejnych miesięcy, żeby wrócić na właściwe „tory”. Pozycjonowanie się nie kończy!

No dobrze, ale ile to trwa?

Ostrożnie można założyć, że po kilku miesiącach odczujesz zwiększone zainteresowanie swoją stroną. Dopiero po pół roku a może nawet po roku skutecznego pozycjonowania przyjdzie to, na co najbardziej liczysz, czyli SPRZEDAŻ.