SCROLL

Linki dofollow i nofollow

Roli linkowania (link buildingu) w pozycjonowaniu strony internetowej nie mo┼╝na przeceni─ç. Linki maj─ů du┼╝e znaczenie w procesie budowania widoczno┼Ťci witryny.

Odpowiednia struktura i tre┼Ťci same nie zdadz─ů egzaminu je┼Ťli nie opatrzysz ich warto┼Ťciowymi linkami.

Warto na pocz─ůtku rozr├│┼╝ni─ç odno┼Ťniki o charakterze ÔÇ×dofollowÔÇŁ i ÔÇ×nofollowÔÇŁ. Czym s─ů?

To tak zwane atrybuty przypisywane do znacznik├│w HTML (do znacznika <a>) na stronie internetowej.

Sk┼éaniaj─ů one roboty skanuj─ůce witryny w sieci do pod─ů┼╝ania za nimi. Atrybuty te poprawiaj─ů jako┼Ť─ç wynik├│w wyszukiwania, zapobiegaj─ůc zw┼éaszcza przetwarzaniu SPAM-u.

Linki dofollow

To atrybuty, kt├│re dodaj─ů warto┼Ťci stronie, ÔÇ×nakazuj─ůcÔÇŁ robotom, aby odwiedzi┼éy stron─Ö z linka. Otrzymuj─ůc linki dofollow z warto┼Ťciowych witryn, np. bran┼╝owych blog├│w i for├│w internetowych, ÔÇ×informujeszÔÇŁ boty Google o wysokiej warto┼Ťci swojej strony. To droga do podniesienia pozycji Twojej witryny w mi─Ödzynarodowej wyszukiwarce.

Prace rozpocz─ů─ç nale┼╝y od stworzenia warto┼Ťciowego contentu. Sprawdzonym sposobem jest blog firmowy, na kt├│rym porusza si─Ö tematy, mniej lub bardziej zwi─ůzane z ofert─ů wraz z linkami do konkretnych produkt├│w. Musz─ů to by─ç artyku┼éy oryginalne, odpowiadaj─ůce na cz─Östo pojawiaj─ůce si─Ö pytania. Mo┼╝e niekt├│re z nich zadaj─ů te┼╝ Twoi klienci? Je┼Ťli pyta┼ä przybywa i zaczynaj─ů si─Ö one powtarza─ç, warto stworzy─ç FAQ, czyli sekcj─Ö z najcz─Ö┼Ťciej zadawanymi pytaniami i oczywi┼Ťcie odpowiednimi linkami.

Zupe┼énie innym, powiedzmy sobie szczerze ÔÇô dro┼╝szym sposobem jest publikowanie artyku┼é├│w sponsorowanych w portalach bran┼╝owych. Linki pochodz─ůce z nich z pewno┼Ťci─ů b─Öd─ů warto┼Ťciowe, pytanie tylko, czy masz na to odpowiednie ┼Ťrodki w bud┼╝ecie?

Linki nofollow

S─ů to odno┼Ťniki, kt├│re, cho─ç nie zwi─Ökszaj─ů warto┼Ťci Twojej witryny w oczach wyszukiwarki (nie daj─ů tzw. link juice) ÔÇô przydaj─ů si─Ö. Roboty widz─ůc ten atrybut ÔÇ×odpuszczaj─ůÔÇŁ i nie odwiedzaj─ů strony, do kt├│rej prowadzi odno┼Ťnik.

W jakim celu si─Ö je stosuje?

Szczeg├│lnie przydaje si─Ö w sekcjach typu: Komentarze, czy na forach internetowych. Swego czasu wielu webmaster├│w pr├│bowa┼éo oszuka─ç algorytm Google, zamieszczaj─ůc w sekcjach tego typu linki do swoich stron. Obecnie gros portali zabezpiecza si─Ö przed takimi praktykami, stosuj─ůc atrybut nofollow wzgl─Ödem wszystkich link├│w wychodz─ůcych. Dla odbiorcy to nie ma znaczenia, nadal mo┼╝e on swobodnie przemieszcza─ç si─Ö po takich linkach i odwiedza─ç strony, kt├│re si─Ö za nimi kryj─ů.

Linki z sociali

Dobra strategia SEO bazuje na zr├│┼╝nicowanym profilu link├│w. Warto wspomnie─ç w tym miejscu
o linkach z profili spo┼éeczno┼Ťciowych, takich jak Facebook i Twitter. Mimo ┼╝e posiadaj─ů atrybut nofollow, mog─ů znacz─ůco zwi─Ökszy─ç ruch na Twojej stronie. Dlatego warto z nich korzysta─ç!

R├│wnie┼╝ w obr─Öbie swojej strony powiniene┼Ť stosowa─ç linki z atrybutem nofollow. Kiedy? W przypadku takich sekcji, jak: Polityka prywatno┼Ťci, Regulamin, czy podstrony logowania. Podobnie w przypadku domen, kt├│rym tak do ko┼äca nie ufasz, ale posiadasz do nich linki ÔÇô opatrz je atrybutem ÔÇ×nofollowÔÇŁ

Ryzyko zw. z dofollow

Je┼Ťli opatrzysz wszystkie swoje linki atrybutem dofollow, Google mo┼╝e uzna─ç, ┼╝e pr├│bujesz oszuka─ç algorytm i na┼éo┼╝y─ç kar─Ö w postaci tzw. Filtra (obni┼╝enia pozycji s┼é├│w kluczowych o kilkadziesi─ůt pozycji) a w przypadku recydywy, nawet ÔÇ×banaÔÇŁ, czyli ca┼ékowitego wykluczenia z wynik├│w wyszukiwania.
Na szcz─Ö┼Ťcie to bardzo rzadkie przypadki, kt├│re uczciwym webmasterom, prezentuj─ůcym legalne tre┼Ťci, nie gro┼╝─ů.

Generalnie chodzi o to, ┼╝eby stosunek odno┼Ťnik├│w nie wynosi┼é np. kilkadziesi─ůt do zera na korzy┼Ť─ç link├│w dofollow. Profil link├│w musi by─ç bardziej zr├│┼╝nicowany, ┼╝eby wygl─ůda┼é naturalnie.

Podsumowuj─ůc, najwa┼╝niejsze z punktu widzenia SEO to mie─ç ciekawe, oryginalne tre┼Ťci
na swojej stronie i zr├│┼╝nicowan─ů struktur─Ö odno┼Ťnik├│w.