SCROLL

Dlaczego warto śledzić poczynania konkurencji?

W biznesie punktem odniesienia są zawsze inne firmy, konkurujące na rynku. Często możemy podpatrzeć u nich jakieś korzystne rozwiązania lub nauczyć się czegoś na ich błędach. Zawsze to lepiej niż na własnych.

Analiza konkurencji jest działaniem długofalowym o charakterze strategicznym. Najczęściej jednak moment, w którym dana firma przegania w wynikach organicznych swoją konkurencję, jest przegapiany. Szczególnie jeśli skupiamy się na pojedynczych słowach kluczowych. Przy ogólnej analizie widoczności strony, trudniej jest przeoczyć moment, w którym traci się pozycję lidera.

Kluczowe jest wyznaczenie tzw. 𝗯𝗲𝗻𝗰𝗵𝗺𝗮𝗿𝗸𝘂. W branży e-commerce będzie to 𝘀𝘁𝗿𝗼𝗻𝗮 𝗶𝗻𝘁𝗲𝗿𝗻𝗲𝘁𝗼𝘄𝗮, 𝗸𝘁𝗼́𝗿𝗮 𝗷𝗲𝘀𝘁 𝘇𝗱𝗲𝗰𝘆𝗱𝗼𝘄𝗮𝗻𝘆𝗺 𝗹𝗶𝗱𝗲𝗿𝗲𝗺, 𝘇𝗮𝗿𝗼́𝘄𝗻𝗼 𝗷𝗲𝘀́𝗹𝗶 𝗰𝗵𝗼𝗱𝘇𝗶 𝗼 𝗿𝘂𝗰𝗵 𝘄 𝘄𝗶𝘁𝗿𝘆𝗻𝗶𝗲, 𝗷𝗮𝗸 𝗶 𝗽𝗼𝘇𝗶𝗼𝗺 𝘀𝗽𝗿𝘇𝗲𝗱𝗮𝘇̇𝘆.

I tu bardzo ważna sprawa. Nigdy, przenigdy nie należy kopiować szczegółowych rozwiązań, czy pomysłów podpatrzonych u konkurencji. Stanowić one mogą jedynie inspirację dla działań w ramach strategii SEO naszej firmy.

Do analizowania poczynań konkurencji służą takie narzędzia, jak:

Senuto oraz Se𝗺𝘀𝘁𝗼𝗿𝗺. Są to narzędzia płatne, ale pozwalają skorzystać z dwutygodniowego okresu próbnego, na zaznajomienie się z ich obsługą.

Dzięki nim sprawdzimy, które słowa kluczowe, np. w wymiarze TOP3, TOP10, czy TOP50 mamy wspólne z konkurencją. Senuto oraz Semstorm służą też analizie widoczności strony internetowej w Google.

Bezpośrednią konkurencję witryny można też sprawdzić w Ahrefs. Po wpisaniu nazwy domeny narzędzie wskaże konkurencyjne strony na podstawie wspólnych słów kluczowych. Dla wielu użytkowników jest to niezbędne narzędzie marketingowe, obecne na rynku już od przeszło 10 lat. Zawiera kilka ciekawych funkcji, o których warto wspomnieć:

  • Site Explorer, który bada linki zwrotne i słowa kluczowe Twoich konkurentów.
  • Keywords Explorer, znajdujący najlepsze pomysły na słowa kluczowe z przodującej w branży bazy danych.
  • Audyt Strony, dzięki niemu automatycznie monitorujesz swoją witrynę pod kątem występowania problemów z SEO.
  • Rank Tracker, monitorujący postępy w rankingu urządzeń stacjonarnych i mobilnych.
  • Content Explorer, odkrywający pomysły na treści i znajdujący okazje do linkowania.

Ważnym tematem jest także analiza słów kluczowych. Ich jakość u konkurencji zbadamy przy użyciu narzędzia 𝗞𝗲𝘆w𝗼𝗿𝗱 𝗣𝗹𝗮𝗻𝗻𝗲𝗿.

Keyword Planner to kolejne narzędzie pochodzące od Google. Aby móc poznać pełną analizę, należy mieć aktywną kampanię. Bez niej zakres wyszukań jest mniej dokładny i pokazywany w przedziale. Keyword Planner jest przydatnym narzędziem także
w przypadku pozycjonowania lokalnego, ponieważ pozwala zawęzić wyniki fraz do konkretnego obszaru (województwa, miasta).

Narzędzie posiada kilka ważnych i przydatnych funkcji:

  • Poznawanie nowych słów kluczowych.

Po wpisaniu interesującej nas frazy system na podstawie poszukiwań użytkowników zaproponuje powiązane słowa kluczowe. Otrzymamy informację o konkurencyjności danej frazy, a także miesięczną liczbę wyszukań.

Keyword Planner może okazać się też przydatny w planowaniu strategii rozwoju strony, dzięki propozycji podobnych słów kluczowych.

  • Skanowanie witryny.

Narzędzie pozwala także poznać nowe słowa kluczowe poprzez analizę dowolnej witryny. Po wpisaniu interesującego nas adresu URL dostajemy wykres, przedstawiający frazy występujące na stronie.
Dzięki nim możemy przeanalizować całą domenę lub pojedyncze podstrony.

W języku SEO, którym posługujemy się niemal równie biegle jak polszczyzną, 𝗯𝗮𝗰𝗸𝗹𝗶𝗻𝗸𝘀 są to odnośniki kierowane do danej witryny. Znane również jako linki przychodzące (ang. inbound links). I je też możemy badać. Dobrym przykładem programu, który na to pozwala, jest wspomniany Ahrefs bądź Majestic.

Nawet szybki audyt SEO stron naszych rywali pozwoli na dostosowanie własnej oferty do aktualnej sytuacji rynkowej. Możemy zebrać bardzo ciekawe dane, dzięki którym odkryjemy:

☑ niewykorzystane obszary działania,

☑ rozwiązania SEO, wpływające na widoczność strony,

☑ informacje o słowach kluczowych, na jakie reklamują się inni.

Podsumowując: analiza konkurencji pozwala znaleźć słabe strony rywali z branży, wykorzystać je
i zbudować systematyczną przewagę rynkową.