Dlaczego warto śledzić poczynania konkurencji?
W biznesie punktem odniesienia są zawsze inne firmy, konkurujące na rynku. Często możemy podpatrzeć u nich jakieś korzystne rozwiązania lub nauczyć się czegoś na ich błędach. Zawsze to lepiej niż na własnych!
Analiza konkurencji jest działaniem długofalowym o charakterze strategicznym. Najczęściej jednak moment, w którym dana firma przegania w wynikach organicznych swoją konkurencję, nie jest zauważany. Szczególnie jeśli skupiamy się na pojedynczych słowach kluczowych. Przy ogólnej analizie widoczności strony, trudniej jest przeoczyć moment, w którym traci się pozycję lidera.
Kluczowe jest wyznaczenie tzw. benchmarku. W branże e-commerce będzie to strona internetowa, która jest zdeydowanym liderem, zarówno jeśli chodzi o ruch w witrynie, jak i poziom sprzedaży.
I tu bardzo ważna sprawa. Nigdy, przenigdy nie należy kopiować szczegółowych rozwiązań, czy pomysłów podpatrzonych u konkurencji. Stanowić one mogą jedynie inspirację dla działań w ramach strategii SEO naszej firmy.
Analiza poczynań konkurencji
Do tej analizy służą takie narzędzia, jak Senuto oraz Semstorm. Mimo iż są płatne, pozwalają skorzystać z dwutygodniowego okresu próbnego, który pozwoli nam zaznajomić się z ich obsługą oraz sprawdzić zachowanie konkurencji.
To pierwsze narzędzie pozwala m.in. na analizę słów kluczowych. Możemy sprawdzić jakie słowa kluczowe są dla nas wspólne, np. w wymiarze TOP3, TOP10, czy TOP50. To drugie umożliwia całościowe monitorowanie stron indeksowanych w wyszukiwarce Google, np. w wynikach organicznych.
Bezpośrednią konkurencję witryny można też sprawdzić w Ahrefs. Po wpisaniu nazwy domeny narzędzie wskaże kilka lub nawet kilkanaście konkurencyjnych stron. Również płatne, dla wielu użytkowników niezbędne narzędzie marketingowe, obecne na rynku już od przeszło 10 lat. Zawiera kilka ciekawych funkcji, wśród nich:
- Site Explorer, który bada linki zwrotne i słowa kluczowe Twoich konkurentów.
- Keywords Explorer, znajdujący najlepsze pomysły na słowa kluczowe z przodującej w branży bazy danych.
- Audyt Strony, dzięki niemu automatycznie monitorujesz swoją witrynę pod kątem występowania problemów z SEO.
- Rank Tracker, monitorujący postępy w rankingu urządzeń stacjonarnych i mobilnych.
- Content Explorer, odkrywający pomysły na treści i znajdujący okazje do linkowania.
Analiza słów kluczowych
Ich jakość u konkurencji zbadamy przy użyciu: ?????? ??????? i ??????? ???????. Dzięki nim znajdziemy odpowiedzi na interesujące nas pytania:
- czy linki, które pozyskała konkurencja wpływają pozytywnie na widoczność jej strony internetowej?
- czy widoczność strony konkurencji wynika ze starannie przygotowanych treści, którą wszyscy dzielą się w mediach społecznościowych?
- czy pozycja konkurencyjnej strony w wynikach wyszukiwania wzrasta, spada, czy utrzymuje się na podobnym poziomie?
W języku SEO, którym posługujemy się niemal równie biegle jak polszczyzną, ????????? są to odnośniki kierowane do danej witryny. Znane również jako linki przychodzące (ang. inbound links). I je też możemy badać. Dobrym przykładem programu, który na to pozwala, jest ????????.
Audyt SEO
Audyt stron naszych rywali pozwoli na dostosowanie własnej oferty do aktualnej sytuacji rynkowej. Możemy zebrać bardzo ciekawe dane, dzięki którym odkryjemy:
☑ niewykorzystane obszary działania,
☑ rozwiązania SEO, wpływające na widoczność strony,
☑ informacje o słowach kluczowych, na jakie reklamują się inni.
Podsumowując: analiza konkurencji pozwala znaleźć słabe strony rywali z branży, wykorzystać je
i zbudować systematyczną przewagę rynkową.