SCROLL

Dlaczego warto 艣ledzi膰 poczynania konkurencji?

W biznesie punktem odniesienia s膮 zawsze inne firmy, konkuruj膮ce na rynku. Cz臋sto mo偶emy podpatrze膰 u nich jakie艣 korzystne rozwi膮zania lub nauczy膰 si臋 czego艣 na ich b艂臋dach. Zawsze to lepiej ni偶 na w艂asnych!

Analiza konkurencji jest dzia艂aniem d艂ugofalowym o charakterze strategicznym. Najcz臋艣ciej jednak moment, w kt贸rym dana firma przegania w wynikach organicznych swoj膮 konkurencj臋, nie jest zauwa偶any. Szczeg贸lnie je艣li skupiamy si臋 na pojedynczych s艂owach kluczowych. Przy og贸lnej analizie widoczno艣ci strony, trudniej jest przeoczy膰 moment, w kt贸rym traci si臋 pozycj臋 lidera.

Kluczowe jest wyznaczenie tzw. benchmarku. W bran偶e e-commerce b臋dzie to strona internetowa, kt贸ra jest zdeydowanym liderem, zar贸wno je艣li chodzi o ruch w witrynie, jak i poziom sprzeda偶y.

I tu bardzo wa偶na sprawa. Nigdy, przenigdy nie nale偶y kopiowa膰 szczeg贸艂owych rozwi膮za艅, czy pomys艂贸w podpatrzonych u konkurencji. Stanowi膰 one mog膮 jedynie inspiracj臋 dla dzia艂a艅 w ramach strategii SEO naszej firmy.

Analiza poczyna艅 konkurencji

Do tej analizy s艂u偶膮 takie narz臋dzia, jak Senuto oraz Semstorm. Mimo i偶 s膮 p艂atne, pozwalaj膮 skorzysta膰 z dwutygodniowego okresu pr贸bnego, kt贸ry pozwoli nam zaznajomi膰 si臋 z ich obs艂ug膮 oraz sprawdzi膰 zachowanie konkurencji.

To pierwsze narz臋dzie pozwala m.in. na analiz臋 s艂贸w kluczowych. Mo偶emy sprawdzi膰 jakie s艂owa kluczowe s膮 dla nas wsp贸lne, np. w wymiarze TOP3, TOP10, czy TOP50. To drugie umo偶liwia ca艂o艣ciowe monitorowanie stron indeksowanych w wyszukiwarce Google, np. w wynikach organicznych.

Bezpo艣redni膮 konkurencj臋 witryny mo偶na te偶 sprawdzi膰 w Ahrefs. Po wpisaniu nazwy domeny narz臋dzie wska偶e kilka lub nawet kilkana艣cie konkurencyjnych stron. R贸wnie偶 p艂atne, dla wielu u偶ytkownik贸w niezb臋dne narz臋dzie marketingowe, obecne na rynku ju偶 od przesz艂o 10 lat. Zawiera kilka ciekawych funkcji, w艣r贸d nich:

  • Site Explorer, kt贸ry bada linki zwrotne i s艂owa kluczowe Twoich konkurent贸w.
  • Keywords Explorer, znajduj膮cy najlepsze pomys艂y na s艂owa kluczowe z przoduj膮cej w bran偶y bazy danych.
  • Audyt Strony, dzi臋ki niemu automatycznie monitorujesz swoj膮 witryn臋 pod k膮tem wyst臋powania problem贸w z SEO.
  • Rank Tracker, monitoruj膮cy post臋py w rankingu urz膮dze艅 stacjonarnych i mobilnych.
  • Content Explorer, odkrywaj膮cy pomys艂y na tre艣ci i znajduj膮cy okazje do linkowania.

Analiza s艂贸w kluczowych

Ich jako艣膰 u konkurencji zbadamy przy u偶yciu: 饾棜饾椉饾椉饾棿饾椆饾棽 饾棓饾棻饾棯饾椉饾椏饾棻饾榾 i 饾棡饾棽饾槅饾棯饾椉饾椏饾棻 饾棧饾椆饾棶饾椈饾椈饾棽饾椏. Dzi臋ki nim znajdziemy odpowiedzi na interesuj膮ce nas pytania:

  • czy linki, kt贸re pozyska艂a konkurencja wp艂ywaj膮 pozytywnie na widoczno艣膰 jej strony internetowej?
  • czy widoczno艣膰 strony konkurencji wynika ze starannie przygotowanych tre艣ci, kt贸r膮 wszyscy dziel膮 si臋 w mediach spo艂eczno艣ciowych?
  • czy pozycja konkurencyjnej strony w wynikach wyszukiwania wzrasta, spada, czy utrzymuje si臋 na podobnym poziomie?

W j臋zyku SEO, kt贸rym pos艂ugujemy si臋 niemal r贸wnie biegle jak polszczyzn膮, 饾棷饾棶饾棸饾椄饾椆饾椂饾椈饾椄饾榾 s膮 to odno艣niki kierowane do danej witryny. Znane r贸wnie偶 jako linki przychodz膮ce (ang. inbound links). I je te偶 mo偶emy bada膰. Dobrym przyk艂adem programu, kt贸ry na to pozwala, jest 饾棤饾棶饾椃饾棽饾榾饾榿饾椂饾棸.

Audyt SEO

Audyt stron naszych rywali pozwoli na dostosowanie w艂asnej oferty do aktualnej sytuacji rynkowej. Mo偶emy zebra膰 bardzo ciekawe dane, dzi臋ki kt贸rym odkryjemy:

鈽 niewykorzystane obszary dzia艂ania,

鈽 rozwi膮zania SEO, wp艂ywaj膮ce na widoczno艣膰 strony,

鈽 informacje o s艂owach kluczowych, na jakie reklamuj膮 si臋 inni.

Podsumowuj膮c: analiza konkurencji pozwala znale藕膰 s艂abe strony rywali z bran偶y, wykorzysta膰 je
i zbudowa膰 systematyczn膮 przewag臋 rynkow膮.