SCROLL

Jak dodać stronę do wyszukiwarki Google?

Dlaczego w ogóle mówimy o dodawaniu strony do wyszukiwarki? Ponieważ brak znajomości witryny ze strony Google sprawi, że nie będzie się ona pokazywała w wynikach wyszukiwania. Dopiero po przeanalizowaniu zasobów przez roboty Google, wyszukiwarka oceni czy strona jest odpowiednia dla danego zapytania i czy jest wiarygodna. O tym jak samodzielnie zaindeksować stronę w poniższym artykule.

Co to jest indeksowanie?

Indeksowanie jest to proces decydowania o wartości strony i jej dodawanie do zasobów Google. Roboty stale skanują zasoby internetu w celu znalezienia stron z wartościowymi treściami, które odpowiedzą na zapytania użytkowników. Każda strona i jej podstrona oceniana jest błyskawicznie. Jeśli przejdzie pomyślnie weryfikację pod kątem wartości, zostanie dodana do indeksu Google. Będzie mogła wtedy ukazywać się w wynikach wyszukiwania.

Jak dodać stronę do Google?

Należy pamiętać, że nie zawsze zgłaszanie strony do Google będzie niezbędne. Wyszukiwarka prędzej czy później trafi na naszą stronę. Jednak dodawanie stron do Google jest potrzebne, aby przyśpieszyć ten proces. W zależności od tego ile adresów URL chcemy dodać, można wykorzystać kilka metod.

  • Dodawanie jednego adresu

Najprostszą metodą, a zarazem najskuteczniejszą jest użycie narzędzia Google Search Console. Jeśli domena jest już zweryfikowana, wystarczy wkleić jej adres w pasek wyszukiwarki dostępny w tym narzędziu, a następnie poprosić o zindeksowanie. Jest to dobry sposób na wykorzystanie tej metody, gdy zależy nam na czasie, a chcemy dodać nową podstronę lub ją zmienić.

  • Dodawanie wielu adresów

Najlepszym sposobem, aby tego dokonać jest przesłanie mapy podstron w całej domenie. Zapisuje ją się w formacie .xml. Zawiera ona listę wszystkich adresów oraz informacje o nich. Na przesłanie mapy strony do Google są trzy sposoby:

Po pierwsze możemy ponownie użyć Google Search Console. W lewym menu wybieramy „Mapy witryn”, gdzie w polu z URL mapy witryny wklejamy adres mapy i zatwierdzamy to przyciskiem „Prześlij”. Google dodaje mapę i wszystkie adresy tam zawarte mogą być już indeksowane.

Kolejnym sposobem jest plik robots.txt. Plik ten zawiera instrukcje dla robotów związane z indeksowaniem. Powinien być umieszczony po nazwie domeny, np. https://adshock.pl/robots.txt. Aby zamieścić mapę strony w tym pliku, należy dodać linijkę z linkiem do mapy w formacie .xml.

Ostatnim ze sposobów jest narzędzie do pingowania. Znając adres URL mapy strony można wysłać zapytanie podając ten adres. Będzie to wyglądać następująco:

http://google.com/webmasters/tools/ping?sitemap=ADRES_URL_SITEMAPY

W odpowiedzi dostaniesz informację o następującej treści:

Odebrano powiadomienie o mapie witryny.

Mapa witryny została dodana do naszej listy map witryn do przemierzenia. Jeśli po raz pierwszy powiadamiasz Google o tej mapie witryny, dodaj ją za pośrednictwem strony http://www.google.com/webmasters/tools/ , aby móc śledzić jej status. Pamiętaj, że do indeksu witryn nie dodajemy wszystkich zgłoszonych adresów URL. Nie możemy także przewidzieć ani zagwarantować, kiedy i czy dany adres się w nim pojawi.

Wielką zaletą tego sposobu jest jego automatyzacja. Za każdym razem, gdy mapa strony ulegnie zmianie, można wysyłać pingi do Google.

Sprawdzenie stanu indeksowania stron.

Aby sprawdzić stan indeksowania strony w Google, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę frazę: site:nazwadomeny.pl. W wynikach wyszukiwania ukażą się wszystkie zindeksowane podstrony.

Podsumowanie

Można by pomyśleć, że ręczne dodawanie stron jest zbędne, ponieważ Google automatycznie dodaje stronę do swojego indeksu. Jednak tu ogromną rolę odgrywa czas. Codziennie publikowanych jest tysiące stron internetowych, więc zanim Google zauważy naszą stronę i ją doda może upłynąć nawet kilka miesięcy. Dlatego warto sprawdzić stan indeksowania dodanej strony i ewentualnie samodzielnie dodać ją do wyszukiwarki Google.