Jak wybrać odpowiednią domenę?
Dla właściciela strony internetowej wybór domeny ma ogromne znaczenie. Decyzja, którą podejmie ma wpływ nie tylko na wizerunek, ale również na przyszłe pozycjonowanie danej firmy. Dlatego tak ważny jest odpowiedni wybór domeny, która pozwoli trafić do większego grona klientów oraz uniknąć kłopotów prawnych. Jakimi zatem zasadami warto kierować się przy wyborze domeny dla strony internetowej? Jest ich kilka.
Umieszczenie nazwy marki w domenie
Częstym błędem jest brak występowania nazwy firmy w domenie. Dlaczego? Ponieważ utrudnia to odbiorcom skojarzenie produktu z marką oraz zmniejsza rozpoznawalność firmy. Należy także pamiętać, aby do nazwy domeny nie dodawać takich słów jak: najlepszy, dobry, doskonały itp. Umieszczanie tego typu przymiotników ograniczy widoczność w wyszukiwarce Google, ponieważ są to słowa często występujące w rankingach wyszukiwania.
Łatwa w wymowie
Domena łatwa w wymowie to również domena łatwa do zapamiętania. Kluczową rolę odgrywa przy marketingu szeptanym. Jeśli będzie ją można podać werbalnie bez literowania, to zwiększy to szansę na zapamiętanie jej i poprawne przekazanie dalej. Dlatego warto poświęcić trochę swojego czasu na znalezienie odpowiednio prostej domeny.
Domena krótka
Ma to po części związek z poprzednią zasadą, ponieważ domena zawierająca zbyt wiele znaków będzie trudna do zapamiętania. Krótka domena będzie szybka do wpisania i wygodna dla odbiorców. Należy jednak uważać, aby nie przesadzić z jej skróceniem. Zbyt krótka domena może spowodować utratę kojarzenia i rozpoznawalności marki.
Rozszerzenie budzące zaufanie
Do wyboru jest wiele rozszerzeń, jednak te najbardziej popularne i budzące największe zaufanie to domeny z końcówką .pl lub .com. Jeśli działamy tylko na krajowym i lokalnym rynku, wystarczy nam jedynie .pl. W przypadku ogólnoświatowego zasięgu warto wybrać końcówkę zaczynającą się od .com. Oba rozszerzenia będą budzić zaufanie wśród użytkowników oraz skojarzą markę z krajem pochodzenia.
Unikanie plagiatu
Bardzo istotna sprawa przy wyborze swojej domeny i szczególnie niebezpieczna w razie naruszenia znaku towarowego jakiejś firmy. Użycie słowa, zwrotu, bądź nawet parafrazy, które zawiera zastrzeżoną nazwę innej marki może pociągnąć za sobą konsekwencje prawne. Dlatego przy wyborze domeny warto upewnić się, że nie naruszymy znaku towarowego innej firmy, a w razie wątpliwości skonsultować się z prawnikiem.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe zawarte w domenie nie mają, aż takiej siły przebicia jak kiedyś, dlatego odchodzi się od ich stosowania. Najlepiej z nich zrezygnować i zastąpić słowami mającymi pozytywny wydźwięk i kojarzącymi się z firmą. Wyjątkiem mogą być sytuacje, w których słowa kluczowe nasuwają się w sposób oczywisty i są naturalne.
A co zrobić, gdy nasza wymarzona domena jest zajęta? Dobrym rozwiązaniem może być zmiana rozszerzenia, ale na takie, które nie będzie problematyczne i w dalszym ciągu będzie budzić zaufanie. Można również lekko zmodyfikować nazwę swojej domeny dodając słowo kojarzące się z usługą lub produktem. Należy jednak pamiętać, aby w dalszym ciągu kierować się powyższymi zasadami przy jej wyborze, ponieważ odpowiednio dobrana domena wesprze pozycjonowanie oraz zbuduje pozytywny wizerunek firmy.