SCROLL

Kanibalizacja s艂贸w kluczowych

Kanibalizacja w SEO to wbrew nazwie nie zjadanie, lecz dublowanie si臋 adres贸w URL, zoptymalizowanych pod jedn膮 fraz臋 lub s艂owo kluczowe.

Kanibalizacja mo偶e pozbawi膰 Twoj膮 stron臋 warto艣ciowego ruchu organicznego.

Przyk艂ad: posiadasz stron臋 produktow膮, kt贸ra ma wysokiej jako艣ci opis oraz dobr膮 optymalizacj臋 pod precyzyjnie okre艣lone frazy kluczowe. Gdy jednocze艣nie opublikujemy np. wpis blogowy dot. danego produktu, zoptymalizowanego na te same frazy kluczowe mo偶emy sprawi膰, 偶e u偶ytkownik wpisuj膮cy zapytanie na dany produkt mo偶e trafi膰 w艂a艣nie na ten wpis blogowy, poniewa偶 w wyniku wspomnianego dublowania si臋 link贸w, strona, kt贸r膮 chcesz pozycjonowa膰, spadnie o kilkadziesi膮t pozycji.

Kanibalizacja, obni偶aj膮c wsp贸艂czynnik klikalno艣ci, obni偶y te偶 poziom sprzeda偶y w Twojej firmie. A jest to co艣, czego z pewno艣ci膮 chcia艂by艣 unikn膮膰. Je艣li zale偶y Ci na tym, aby klienci wchodzili przede wszystkim na stron臋 g艂贸wn膮, powiniene艣 jej nada膰 atrakcyjny, przyci膮gaj膮cy wzrok tytu艂.

Do wykrywania zjawiska kanibalizacji s艂u偶y darmowe narz臋dzie Google Search Console (GSC). Wchodzi si臋 w zak艂adk臋 鈥濻kuteczno艣膰鈥, a nast臋pnie prze艂膮cza si臋 kart臋 na 鈥濻trony鈥. Tu por贸wnuje si臋 frazy kluczowe dla poszczeg贸lnych podstron i w razie dublowania si臋 ich, trzeba dokona膰 koniecznych zmian.

Google Search Console nie posiada niestety opcji automatycznego wykrywania kanibalizacji, w zwi膮zku z tym, ka偶d膮 z fraz trzeba sprawdzi膰 z osobna. Tego problemu nie ma w przypadku p艂atnego narz臋dzia, jakim jest Senuto. Tu ju偶, wspomniana wy偶ej opcja jest dost臋pna 鈥 nie trzeba samodzielnie analizowa膰 wszystkich fraz 鈥 Senuto wykryje je za Ciebie!

Mo偶e si臋 te偶 tak zdarzy膰, 偶e wyszukiwarka wyrzuci kilka link贸w na to samo zapytanie. Wtedy nale偶y po艂膮czy膰 je w jeden, wybieraj膮c najlepszy i ustawiaj膮c przekierowanie 301. O ile nie jest to identyczna lub zbli偶ona tre艣膰, trzeba przenie艣膰 j膮 z pozosta艂ych URL-i do uprzedniego wybranego adresu.

Innym sposobem walki z kanibalizacj膮 s艂贸w kluczowych jest u偶ycie tagu kanonicznego. Mimo 偶e Google nie zawsze respektuje deklaracj臋 canonical, traktuj膮c j膮 tylko jako wskaz贸wk臋, jak to si臋 m贸wi, lepiej j膮 mie膰 ni偶 nie mie膰!

Kolejnym jest linkowanie do strony docelowej z podstron i z innych adres贸w. To dobry spos贸b na zdobycie warto艣ciowego ruchu w witrynie.

Je偶eli wszystkie wymienione wy偶ej sposoby zawiod膮, nale偶y zdecydowa膰 si臋 na krok radykalny i usun膮膰 z indeksu adresy, kt贸re powoduj膮 niepotrzebne zamieszanie. To ostateczno艣膰, bowiem wyindeksowanie sprawi, 偶e usuni臋ty adres nie pojawi si臋 jako wynik zapytania na 偶adne s艂owo kluczowe.

Co do zasady, wa偶ne jest, 偶eby posiada膰 dobr膮 strategi臋 SEO. Dobr膮 tzn. zawieraj膮c膮 list臋 s艂贸w kluczowych oraz plan adres贸w URL, kt贸re skutecznie wygeneruj膮 ruch organiczny na s艂owa kluczowe, istotne z punktu widzenia Twojego biznesu.

Pami臋taj tylko o prostej zasadzie 鈥 dan膮 fraz臋 kluczow膮 przyporz膮dkowujemy do jednej (pod)strony. Unikniemy w ten spos贸b kanibalizacji i zapewniamy naszej stronie dodatkowy ruch,
a firmie dodatkowych klient贸w.