SCROLL

Kampanie PPC

W marketingu internetowym, do generowania ruchu na stronie wykorzystuje się przede wszystkim pozycjonowanie. Ale oprócz działań z zakresu SEO, do tego celu można również zastosować kampanie PPC. Czym jest PPC oraz jakie są jego mocne i słabe strony? O tym dowiesz się z poniższego artykułu.

Kampania PPC – co to takiego?

PPC jest to skrót od słów Pay Per Click, a więc jest to reklama, w której płaci się za efekt. Za każdym razem, gdy ktoś kliknie w reklamę, osoba zlecająca obciążana jest umówionym z usługodawcą kosztem. To jaki jest on wysoki zależy przede wszystkim od kilku czynników: konkurencyjności branży, jakości strony do której reklama kieruje, popularności słów kluczowych czy wcześniejszych wyników w Google.

Najlepiej znanym przykładem PPC jest Google Ads. Reklamy są oznaczone i pojawiają się na stronie wyszukiwania. Te, które otrzymują najlepszą ocenę trafiają przed wyniki organiczne, a dalsze pozycje wyświetlają się pod nimi na samym dole.

Oprócz strony z wynikami wyszukiwania możemy wyodrębnić jeszcze kilka rodzajów reklam PPC. Należą do nich m.in. reklamy display, które wyświetlają się na stronach partnerów Google. Składają się z grafiki i są najczęściej umieszczane z boku ekranu. Ważną częścią są również listy produktowe, które przeznaczone są dla sklepów internetowych. Wyświetlają się na samej górze wyników wyszukiwania z grafiką i ceną. Do innych rodzajów reklam PPC zaliczymy także te w mapach Google oraz reklamę „tylko połączenie”.

Podobny model reklamy PPC wykorzystywany jest również w popularnych mediach społecznościowych, takich jak: Facebook, LinkedIn czy Twitter.

Korzyści i wady stosowania PPC

Co moższ zyskać na kampaniach PPC? Pora na przedstawienie zalet korzystania z tego typu reklam. Oto najważniejsze z nich:

  1. Natychmiastowe wyniki

W porównaniu do pozycjonowania, gdzie rezultaty działań widoczne są po pewnym okresie, wyniki kampanii PPC dostrzec można niemalże od razu. Google zazwyczaj takie reklamy zatwierdza w ciągu 24 godzin. Po tym czasie można zaobserwować pierwsze rezultaty skutecznej kampanii.

  1. Pełna kontrola nad budżetem

Korzystając z PPC masz całkowity wgląd na to jak budżet przekłada się na wyniki. Jeśli nie są one satysfakcjonujące, możesz w każdej chwili zatrzymać kampanię i wprowadzić niezbędne poprawki lub całkowicie ją wyłączyć.

  1. Brak wpływu zmiany algorytmu Google

Zmiana algorytmu w żaden sposób nie wpływa na skuteczność reklamy PPC. Nie musisz więc zmieniać strategii swoich działań, jak to niekiedy ma miejsce przy SEO.

  1. Elastyczność

Reklama PPC umożliwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców, ale sprawdzi się także przy grupie mocno sprecyzowanej. Możesz ją w łatwy sposób dostroić i stargetować np. poprzez lokalizację czy godziny wyświetlania.

  1. Promocja marki

Reklama może być wyświetlana na frazy kluczowe związane z daną branżą. Dlatego też, po dłuższym korzystaniu z PPC marka zostanie utrwalona w pamięci internautów jako ważna firma na danym rynku.

Oczywiście kampanie PPC to nie wyłącznie same zalety i korzyści. Ta forma reklamy, jak każda inna, posiada swoje wady. Co do nich zaliczymy? Przede wszystkim:

  1. Wysoki koszt w dłuższej perspektywie

Cena za reklamę w perspektywie kilku lat jest stosunkowo wysoka w porównaniu do pozycjonowania. Tu, jeśli chcesz być cały czas w grze, musisz ciągle opłacać reklamy, aby się one wyświetlały. Do tego możesz wpaść w wojnę cenową. Ma ona miejsce, gdy bijemy się ze swoją konkurencją o najlepszą pozycję na tę samą frazę. Z czasem, ze względu na zawyżone stawki, może być to nieopłacalne.

  1. Koniec kampanii = koniec rezultatów

Przy zakończeniu prowadzenia kampanii reklamowej, ruch i sprzedaż gwałtownie spadają, a więc nie ma dalszych efektów.

  1. Słabe zaufanie do reklam sponsorowanych

Mimo, że reklamy PPC pojawiają się przed wynikami organicznymi w wyszukiwarce Google, to często są ignorowane. Badania wykazały, że aż w 94% użytkownicy przewijają stronę w dół z poszukiwaniem innych wyników. Strony sponsorowane cieszą się zdecydowanie mniejszym zaufaniem.

  1. Widoczność nie przekłada się od razu na konwersję

To, że strona sponsorowana będzie widoczna w wynikach wyszukiwania, nie oznacza, że będzie sprzedawać. Aby efekty kampanii były widoczne, każdy jej element musi ze sobą współgrać i być na wysokim poziomie. Należy zadbać o dobór odpowiednich słów kluczowych, jakość strony czy landing page.

  1. Ryzyko „click fraud’u”

„Click fraud” jest to nieuczciwa zagrywka ze strony konkurencji. Ma miejsce, gdy ktoś z pełną premedytacją klika w reklamę sponsorowaną, tylko i wyłącznie po to, aby nadszarpnąć budżet reklamodawcy. Wprawdzie Google próbuje walczyć z tą nieuczciwą praktyką, ale póki co z małą skutecznością.

Biorąc pod uwagę wady i zalety, kiedy warto skorzystać z kampanii PPC? Na pewno wtedy, kiedy przygotowałeś dobrą ofertę, dopiero wchodzisz na rynek i potrzebujesz się szybko wybić albo swoje działania kierujesz na rynek lokalny. Dobrym czasem na stosowanie reklam PPC jest również wyprzedaż lub reklama sezonowa. Warto także rozważyć wprowadzenie PPC przed rozpoczęciem pozycjonowania swojej strony.

Podsumowanie

Reklamy PPC są popularnym narzędziem e-marketingu, głównie ze względu na szybkie wyniki, które pozwalają dokonać natychmiastowej analizy, mówiącej o tym czy jest ona skuteczna i opłacalna. Dobrze poprowadzona kampania może znacząco wpłynąć na ruch na stronie, a co za tym idzie sprzedaż. Jednak ma swoje wady, dlatego nie warto polegać tylko i wyłącznie na tej formie marketingu. Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie działań z zakresu SEO oraz PPC, dzięki temu Twoja firma odniesie sukces w sieci.