Najważniejsze pojęcia z zakresu pozycjonowania – Słownik SEO
Wgłębiając się w tematykę SEO możemy napotkać wiele haseł oraz terminów, z którymi wcześniej nie mieliśmy żadnej styczności i które mogą być dla nas niejasne. Dlatego, aby łatwiej zrozumieć funkcjonowanie pozycjonowania stron internetowych, stworzyliśmy słownik zawierający najważniejsze pojęcia z branży SEO. Hasła uszeregowane są alfabetycznie i posiadają krótki opis wyjaśniający ich zagadnienie. Zapraszamy do zapoznania się z nim.
Algorytm Google
Proces matematyczny wykonywany przez Google celem określenia, która strona internetowa jest najlepiej pasującą do zapytania użytkownika. Do ustalania rankingu bierze pod uwagę dużą ilość wskaźników, które są stale udoskonalane i aktualizowane.
AMP
AMP, czyli Accelerated Mobile Pages jest to technologia doskonalenia wrażeń użytkownika przy korzystaniu ze stron na urządzeniach mobilnych. Cechuje się szybkim wczytywaniem strony przy jednocześnie jej wysokiej jakości, dzięki dopasowaniu do możliwości technicznych urządzenia.
Atrybuty dofollow i nofollow
Atrybuty mówiące robotom, czy dany link jest wartościowy i czy należy go śledzić. Atrybut dofollow oznacza przekazanie części wartości witryny, na której obecny jest link dofollow, dla strony, do której ten link się odnosi. W przypadku atrybutu nofollow, taki link nie powinien być uwzględniany przy ocenie strony do której kieruje.
Audyt SEO
Analiza strony internetowej i jej linków wykonana przez specjalistę ds. SEO pod kątem jej poprawności i zgodności z wytycznymi wyszukiwarki.
Backlink
Link do naszej strony zamieszczony na innej witrynie. Jeśli jest pozyskany wiarygodnego źródła jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycję strony w rankingu.
Ban
Najwyższa surowa kara nakładana przez Google na domenę internetową. Jest wynikiem poważnie złamanego regulaminu. Rezultatem banu jest całkowite usunięcie domeny z Google.
Black Hat SEO
Termin określający stosowanie nieetycznych praktyk niezgodnych z regulaminem wyszukiwarek, celem jak najszybszego poprawienia rankingu strony. Przykładem może być upychanie jak największej ilość słów kluczowych kosztem treści lub używanie płatnych linków. Za stosowanie działań z zakresu Black Hat SEO grożą kary, m.in. ban.
Błąd 404
Błąd ten pojawia się podczas połączenia z serwerem, gdy nie może on odnaleźć podstrony, którą szuka użytkownik.
Bot
Robot wyszukiwarki, którego zadaniem jest przeglądanie i indeksowanie stron internetowych.
CMS
Content Management System, czyli System Zarządzania Treścią, który umożliwia użytkownikowi pełną edycję treści na stronie bez konieczności znania kodu HTML.
Content
Treść obejmująca wszystko co jest zawarte na stronie internetowej.
CSS
Cascading Style Sheets jest to język , kóry definiuje wygląd HTML.
CTA
Call to action, czyli wezwanie do działania jest to zazwyczaj tekst umieszczony na przycisku, który ma na celu uzyskanie natychmiastowej reakcji od użytkownika. Przykładem mogą być słowa: „Kup Teraz”, „Sprawdź”, „Zadzwoń”.
Długi ogon (Long Tail)
Rozbudowana fraza, która jest wpisywana przez użytkowników w okno wyszukiwarki. Składa się z więcej niż dwóch wyrazów i dostarcza więcej informacji. I chociaż frazy długiego ogona charakteryzują się niższą liczbą wyszukiwań, to mają wyższy współczynnik konwersji niż frazy ogólne.
Domena
Adres strony internetowej.
Duplicate content
Zduplikowana treść, która pojawia się na więcej niż jednej stronie. Jest częstym zjawiskiem przy posiadaniu dwóch wersji strony, desktopowej i mobilnej. W takim przypadku należy określić jedną jako oryginalną a do pozostałych dodać fragment kodu (rel = canonical).
Google Analytics
Narzędzie analityczne od Google prezentujące precyzyjne dane statystyczne na temat strony internetowej.
Google Search Console
Darmowa usługa Google umożliwiająca monitorowanie strony w wynikach wyszukiwania. Zawiera informacje o linkach, frazach kluczowych oraz pokazuje błędy indeksacji witryny.
HTTP i HTTPS
Główne protokoły sieciowe pozwalające odbierać i wyświetlać dane. Wersja z literą S jest zaszyfrowana i chroni wysyłane oraz odbierane informacje przed atakami hakerskimi.
Indeksacja strony
Umieszczanie oraz aktualizowanie strony internetowej w bazie danych wyszukiwarki przez roboty.
Kanibalizacja słów kluczowych
Występujące w pozycjonowaniu zjawisko, gdy na daną frazę w rezultatach wyszukiwania ukazuje się kilka podstron tej samej strony. Jest wyjątkowo problematyczne w przypadku, kiedy mniej znacząco podstrona osiąga wyższą pozycję niż ważniejsza podstrona z punktu widzenia biznesowego.
Link Building
Strategia mająca na celu zdobycie wartościowych linków prowadzących do strony.
Linki naturalne i nienaturalne
Linki naturalne są korzystne i pozyskiwane w wyniku bezinteresownego reklamowania strony przez innych użytkowników. Nienaturalne pozyskiwane są podczas manipulowania pozycją witryny w wyszukiwarce i obarczone są ryzykiem otrzymania bana od Google.
Linki wewnętrzne i zewnętrzne
Linki wewnętrzne są to odnośniki do podstron tej samej witryny. Natomiast zewnętrzne pochodzą z innych stron i kierują do naszej witryny.
Lokalne SEO
Działania z zakresu pozycjonowania strony pod kątem lokalizacji. Ma na celu umieszczenie witryny jak najwyżej w wyszukiwarce Google na zapytania związane z miastem lub regionem.
Mapa strony
Lista wszystkich adresów URL znajdujących się w witrynie. Dzięki niej mamy pewność, że wyszukiwarka posiada wszystkie informacje na temat strony internetowej.
Meta Description
Opis zawartości strony, który wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania. Na jego podstawie Google ocenia czy strona odpowiada na zapytanie użytkownika.
Optymalizacja
Działania mające na celu zwiększenia widoczności strony w Internecie. Obejmuje dostosowanie treści strony i kodu, oraz poprawę jakości witryny zarówno w oczach „robotów”, jak i użytkowników.
Przekierowanie 301
Trwałe przeniesienie adresu strony internetowej na inny adres. Stosuje się je, by przekierować witrynę na jedną z dwóch wersji (bez www lub z www) lub przekierować moc pozycjonującą z nieistniejącej podstrony na nową wersję.
SERP
Search Engine Results Page jest to strona z wynikami wyszukiwania na zapytania wpisane przez użytkownika. Zawiera linki naturalne oraz sponsorowane.
Słowa kluczowe
Są to pojedyncze wyrazy lub całe frazy wpisywane w okno wyszukiwarki w celu odnalezienia strony posiadającej te słowa w swojej treści.
SSL
Część protokołu HTTPS, który odpowiada za bezpieczeństwo informacji. Służy do szyfrowania danych podczas ich transferu pomiędzy stroną internetową na urządzeniu użytkownika a jej serwerem.
Strona responsywna
Strona internetowa dopasowująca się do urządzenia, z którego korzysta użytkownik. W zależności jakie urządzenie jest używane, może zmienić swój układ, szerokość czy rozdzielczość.
UX
User Expierence, inaczej Doświadczenie Użytkownika. Jest to całość wrażeń jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania ze strony internetowej. Czynniki, które wpływają na odbiór użytkownika to: prostota i użyteczność interfejsu, struktura witryny, szybkość ładowania oraz responsywność.
WordPress
System zarządzania treścią stworzony w języku PHP. Ze względu na prostotę oraz ogromną bazę szablonów internetowych jest najbardziej znanym i najpopularniejszym systemem.
Wyniki organiczne
Wyniki wyszukiwania nie obejmujące płatnych linków, czyli reklam.
To by było na tyle. Pojęć mających związek z pozycjonowaniem jest oczywiście o wiele więcej i nie wszystkie je tu uwzględniliśmy, ale powyższe terminy mogą się Wam przydać na starcie swojej przygody z SEO.