SEO a WordPress
Najpopularniejszy CMS na świecie, jakim jest WordPress, pozwala, między innymi na pozycjonowanie stron i w tym wpisie wytłumaczymy, jak zrobić to dobrze, czyli z korzyścią dla Waszych biznesów.
Według różnych statystyk, z WordPressa korzysta około 70% wszystkich stron, jakie funkcjonują na świecie. System pozwala na stawianie: stron, sklepów, forów, portali społecznościowych, serwisów ogłoszeniowych i innych witryn.
Z punktu widzenia SEO ważne jest, żeby wybrać właściwy motyw, inaczej szablon lub temat. Jego jakość odpowiada za bezpośredni wygląd danej strony. Drugą sprawą są zainstalowane wtyczki. One również mają znaczenie dla pozycji Twojej strony. Dobre pluginy pomogą zoptymalizować tytuły czy opisy bez względu na nazwę strony. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie.
Na czym polega lepsza pozycja WordPressa na tle innych CMS-ów?
Chodzi przede wszystkim o adresy URL. WordPress domyślnie tworzy linki przyjazne i niepowodujące duplikowania się treści. Przede wszystkim jednak Google patrzy na jakość kodu wynikowego strony.
Co jeszcze jest ważne z punktu widzenia SEO?
Znaczenie mają zmienne, takie jak data czy kategoria wpisu. Nie powinniśmy ich zmieniać. Adresy URL muszą być stałe, inaczej pozycjonowanie strony będzie nieefektywne!
Pozycjonowanie stron internetowych
Tak jak w przypadku innych CMS-ów zaczynamy od analizy słów kluczowych, która jest najważniejsza dla zwiększenia widoczności strony w Google. Dlatego wyszukanie odpowiednich fraz jest tym, od czego powinniśmy zacząć pozycjonowanie.
Dla biznesu internetowego najbardziej wartościowy jest ruch z długiego ogona. Frazy typu long tail dokładnie opisują to, czego klienci potrzebują, przyczyniając się do zwiększenia współczynnika konwersji i podniesienia poziomu sprzedaży.
Warto ustalić przynajmniej kilkadziesiąt fraz z długiego ogona, które w najbardziej kompleksowy sposób charakteryzować będą biznes online. Każdy z nas szuka tego, czego potrzebuje w nieco inny sposób, dlatego im więcej fraz kluczowych uda się wytypować, tym lepiej!
Jedno słowo kluczowe powiązane jest z jednym adresem URL. Przynajmniej tak powinno być. Jeżeli zoptymalizujemy więcej niż jedną podstronę na to samo słowo kluczowe, może dojść do zjawiska kanibalizacji słów kluczowych, które znacznie ogranicza ruch na stronie.
Wyniki wyszukiwania w Google to w istocie zbiór linków do poszczególnych podstron, dlatego na jedno zapytanie pozycjonujemy jedną podstronę!
Oczywiście w drugą stronę jest łatwiej i jeden adres URL (jedna podstrona) może pojawiać się w Google na wiele zapytań. Istotne jest, aby frazy były powiązane ze sobą tematycznie.
Warto stworzyć listę słów kluczowych, pogrupowanych zgodnie z intencjami użytkownika wyszukiwarki a także dostosować strukturę strony do tej listy tak, aby całość służyła jednemu celowi – zwiększeniu ruchu na stronie.
Jak wybrać motyw?
Jak wybrać odpowiedni, właściwy z punktu widzenia SEO motyw na WordPressie? Kierując się następującymi zasadami:
- Dobry motyw to szybki motyw. Google premiuje strony działające sprawnie i taka powinna być optymalizowana witryna.
- Nie korzystamy z „page builderów”. Są dobre dla początkujących, ale z punktu widzenia SEO przynoszą więcej szkody niż pożytku.
- Dobry motyw to taki, który prezentuje zarówno grafikę i tekst, który jest bardzo ważny. Ludzie zwracają uwagę na grafikę, natomiast roboty Google na tekst pisany. Bez tekstu na stronie nie jest możliwe skuteczne pozycjonowanie.
Jakie powinny wyglądać treści? Powinny zawierać przynajmniej 2000 znaków tematycznie oryginalnego, merytorycznie i językowo poprawnego tekstu, nasyconego słowami kluczowymi (1 do 2 fraz kluczowych na akapit), opatrzonego nagłówkami, który przede wszystkim dobrze się czyta.
Pisanie blogu
Pisanie wartościowych tekstów jest tym istotniejsze, że obligatoryjne z punktu widzenia SEO jest również prowadzenie bloga firmowego. Służy temu budowanie swojej pozycji jako eksperta w branży, który porusza ważkie tematy i „bezinteresownie radzi”. Blog to sprawdzone narzędzie marketingowe.
Pisząc, wyszukujemy tematy, bazując na takich narzędziach, jak: Ahrefs, Senuto, czy AnswerThePublic. Dzięki temu blog stanie się wartościowym źródłem informacji, nie tylko o firmie, ale i o całej branży. Pozwoli zbudować zaufanie i pozyskać nowych klientów, a o to przecież w tym wszystkim chodzi!
Bezpieczeństwo strony
Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak ważne jest to zagadnienie. Być może słyszeliście o tych regułach, ale nawet jeśli tak jest, to warto je przypomnieć:
- WordPressa instalujemy zawsze według oficjalnej instrukcji.
- Ustawiamy zawsze silne hasła dostępu.
- Użytkownika „admin” zmieniamy, dodając nazwę własną.
- To, co jest płatne, nie jest darmowe! Jeżeli ktoś oferuje płatną wtyczkę lub szablon za darmo, pewnie chce nam sprzedać wirusa.
- Regularna aktualizacja to podstawa. I to zarówno samego WordPressa, jak i wtyczek oraz motywów.
- Wybieramy rzetelnego hostingodawcę.
- Robimy częste backupy plików WordPressa i jego bazy danych.
WordPress jest CMS-em, które ma za zadanie wygenerować kod strony. Popularność WordPress’a wynika głównie z faktu, że jest on łatwy w obsłudze. Nie generuje domyślnie zbędnych adresów URL i posiada wtyczki, ułatwiające podstawową optymalizację strony pod kątem SEO.