Wykluczanie w Google Ads
O powodzeniu kampanii w Google decyduje w dużej mierze strategia doboru właściwych słów kluczowych. Od tego się zaczyna. Na samym początku tworzysz listę fraz, które Twoim zdaniem najlepiej opisują profil działalności Twojej firmy.
Z czasem, zaczniesz optymalizować kampanię, ponieważ analiza sytuacji pokaże Ci, że niektóre
z wybranych fraz nie spełniają swojej funkcji, a innych znowu brakuje i trzeba je po prostu dodać.
Dlatego projektując kampanię Google Ads, warto zastosować tzw. strategię wykluczeń.
W modelu PPC płacisz za każde kliknięcie, więc jeśli notujesz wizyty przypadkowych użytkowników, tracisz przez to cenne środki! Frazy i słowa kluczowe wykluczamy zatem, jeśli generują niechciane kliknięcia, od osób niezainteresowanych tym, co faktycznie oferujesz.
Wykluczenie niepotrzebnych fraz pozwoli zaoszczędzić nieco środków w budżecie kampanii, dzięki czemu wykorzystasz je bardziej efektywnie dla swojego biznesu.
Przykładowo, jeżeli Twoja firma zajmuje się sprzedażą wycieczek zagranicznych marki premium,
a Twoja strona notuje wejścia na zapytania typu: „tanie wczasy”, czy „wycieczki po Polsce”, to do listy wykluczeń powinieneś dodać słowa, takie jak: „tanie”, „tania”, „Polska”, „Polsce” itp.
Choć każdy przypadek w biznesie należy traktować indywidualnie, istnieje uniwersalna lista wykluczeń, które warto dodać na samym początku projektowania kampanii dla swojego e-commerce. Są to takie słowa kluczowe, jak:
- darmowy, darmowa, darmowe,
- bezpłatne, bezpłatna, bezpłatny,
- za darmo, za free, free,
- forum, fora,
- artykuł, artykułu, artykule, artykułowi
- blog, bloga, blogu,
- porównanie, porównań, porównywać, porównujący,
- praca, zatrudnienie, współpraca,
- rekrutacja, rekrutacji, rekrutacjom, rekrutacje, rekrutacjami,
- opinie, opinia, opiniami, opinii,
- OLX, Allegro, Gumtree.
Przy czym każde z powyższych słów stanowi dla Google’a osobne wykluczenie!
Jak sporządzić listę wykluczeń? Wejść na swoje konto Google Ads w sekcję „słowa kluczowe” i zakładkę „wykluczenia”. Stworzyć tam listę wykluczeń, by następnie móc dodawać je zarówno na poziomie zestawu reklam, jak i z poziomu całej kampanii.
Strategia wykluczeń słów kluczowych jest naturalnym elementem optymalizacji każdej kampanii. Alternatywą jest ścisłe dopasowanie słów kluczowych. Wtedy jednak reklama będzie się wyświetlać dokładnie na daną frazę kluczową. Jeśli pojawi się zapytanie, w którym jakiś wyraz wyświetli się przed lub po tym słowie kluczowym, Twoja reklama nie będzie widoczna!
Żeby uwzględnić wszystkie możliwe warianty, jakie będą wyszukiwane przez Internautów, trzeba zaproponować ich nieco więcej, a następnie, po weryfikacji wykluczyć te, które generują bezwartościowe wejścia na Twoją stronę i „przepalają” budżet Twojej kampanii.